Wie wat is de lichaamstemperatuur van een mens? En is dat het zelfde bij een dier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor de mens ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 35,8° en 38° Celsius . Er bestaat een zekere dagelijkse variatie; 's nachts om ca 3 uur is de temperatuur het laagst, 's avonds om ca. 18 uur het hoogst; daarnaast kan bij grote lichamelijke inspanning de temperatuur tot boven de 38,5°C oplopen zonder dat dit abnormaal kan worden genoemd.

Honden (38-39°C), katten (38,5-39°C) en vogels (mus: 41°C) hebben over het algemeen een hogere normale temperatuur dan mensen. De luiaard (32°C) heeft juist een heel lage normale lichaamstemperatuur.

Bijna alle diersoorten (ongewervelden, vissen en amfibieën) hebben nagenoeg dezelfde lichaamstemperatuur als hun omgeving.