Bestaat er een middel tegen stress/zenuwen waarbij je niet weken van te voren al moet beginnen met slikken?

Het zit zo, ik heb maandag mijn rijexamen.
En ik heb gelezen bij bijv. valdispert moet je het weken van te voren al mee beginnen, maar daar ben ik dus een beetje laat mee.
Kan dit nu ook nog, of is er iets anders waarmee het kan ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Is dit je eerste keer afrijden? Probeer je dan niet te veel zorgen te maken ajb. Iedereen is gespannen bij het afleggen van een examen. Kijk/ vraag maar om je heen. Het is spannend en nieuw en je wilt natuurlijk graag in 1x slagen. Voordat je allemaal middeltjes gaat uitproberen zou ik het eerst de eerste keer zonder proberen.

Geef bij de rijinstructeur aan dat je zenuwachtig bent. Dat helpt vaak al om de zenuwen iets te laten zakken. Als je het tegen de examinator zegt dan zal waarschijnlijk het laatste beetje zenuwen ook verdwijnen.

Probeer te genieten van je omgeving en van het moment. Ik herinner die van mij nog erg goed. Ik was 12 jaar geleden ook enorm zenuwachtig:-) en heb er nu fijne herinneringen aan.

Lukt het de eerste keer niet om te slagen geen stress je mag/ kan het gewoon nog een keer proberen.

Alle tips die hierboven gegeven worden zijn goede tips maar maak het niet te gek. Als je iets wilt innemen om te ontspannen probeer dan iets homeopathisch. Je kunt bij het kruidvat of de apotheek dit soort dingen halen. Wat mij hielp was bach remedie spray en snoepjes. Als je paniek hebt even sprayen of een snoepje nemen en weer door.

Ik wens je heel veel succes met het afrijden en ik zal voor je duimen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb gehoord van mensen die zweren bij het eten van een banaan, Hoef je niet vroeg mee te beginnen (ontbijt is vroeg genoeg)
En verder bedenken dat zakken niet het eind van de wereld is
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral de puntjes van de banaan zouden ontspannend werken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banaan helpt wel maar lang niet zo sterk als Valeriaan of Valdispert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker voor het afrijden lijkt me een minder sterk middel beter voor de veiligheid van de vraagsteller en de omgeving.
Betablokkers kunnen wel. Dat neem je een paar uur van te voren in. Je moet wel goedkeuring van je huisarts hebben, het is namelijk een medicijn voor hartklachten. Het werkt wel!

Toegevoegd na 6 uur:
Propranolol, 10 mg. Heb ik zelf gebruikt. Vraag je huisarts voor advies. Dit maakt je niet suf of slaperig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betablokkers kunnen enorm veel negatieve bijwerkingen veroorzaken, die ook negatief zijn, bij het besturen van een auto, dus dit is geen goed plan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, zeker niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt per betablokker en persoon verschillend. Ik heb het zelf gebruikt en de enige bijwerking die ik zou kunnen krijgen volgens de bijsluiter was duizeligheid. Om dit te testen moest ik het een paar dagen van te voren al innemen. Nergens last van gehad! Wat een onzin dus, ga gewoon naar de huisarts, die hebben er geen problemen mee. Zolang je het verantwoordelijk gebruikt, is er geen probleem. Google maar eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betablokkers worden wel vaker voorgeschreven als kalmeringsmiddel dus als de huisarts ermee instemt zie ik ook geen probleem.
De Bach rescue spray, kun je gebruiken, op het moment dat het nodig is, maar je kunt ook eerder beginnen hiermee, werkt super bij dit soort spanningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige week(bij the voice) had iemand druppeltjes bij voor dat ze moes gaan zingen om te kalmeren en dat zou zeer goed helpen maar weet de naam er niet meer van.Het was geen medicatie.Ga eens naar een natuurwinkel die kunnen u zeker helpen en is op natuurlijke basis.Zal alvast duimen voor je ;)
Liefst gewoon zonder doen. Diep ademhalen en gewoon doen!
(Anders werkt Plantival van VSM ook goed, zonder je reactievermogen te beinvloeden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gebruik met toetsen vaak oxazepam. dit werkt ook erg goed alleen weet ik niet of dit eventueel ook je reactievermogen verminderd.(ik heb er iedergeval nooit last van gehad maar dat is bij iedereen anders)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat denk je zelf?! Dit middel wordt ook voorgeschreven als slaapmiddel! Apotheek.nl: 'Sommige medicijnen hebben een invloed op de rijvaardigheid. Het is dan strafbaar om aan het verkeer deel te nemen. Als u onder invloed bij een ongeval betrokken raakt, kunt u aansprakelijk worden gesteld. Of dit medicijn de rijvaardigheid beïnvloedt, leest u hieronder.
Dit medicijn vermindert uw reactietijd en maakt u onhandig. Bijvoorbeeld tijdens sturen, schakelen en remmen. Dit komt door de bijwerkingen, zoals sufheid, verminderde coördinatie, spierzwakte, slaperigheid, trager denken en wazig zien.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeeh ja... Niet slim nee... Tenzij je levensmoe bent dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oxazepam is alleen op recept verkrijgbaar en is een behoorlijk zwaar middel. dat behoort tot de benzodiazepines en het gebruik daarvan is onlangs door de overheid aan banden gelegd. Het mag nog maar in zeer beperkte mate worden voorgeschreven. Niet echt een middeltje om zo maar even te slikken dus.
Begin de dag van het examen met een wandeling. Dit kan erg ontspannen werken, zeker als de zon erbij schijnt.

Succes maandag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan langs je huisarts gaan, die heeft er meestal wel tabletjes voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt Valdispert kopen bij de apotheek of de betere drogist. Kost volgens mij iets van 9 euro per potje. Dat werkt snel en kun je een uurtje voor je examen innemen. Maar houd het dan bij 1 pilletje want je kunt er slaperig van worden en dat kun je natuurlijk niet gebruiken.
Het is dus beter om helemaal niets in te nemen.

Wat je ook kunt doen is je rijexamen in gedachten afleggen en dit tot maandag elke dag een paar keer doen. Je bedenkt dan welke opdrachten je kunt krijgen en die voer je dan in je gedachten steeds uit. De volgende keer voer je dan in gedachten weer andere opdrachten uit enz. enz. Zo raken je hersens als het ware al vertrouwd met het rijexamen en zul je je minder gespannen voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valdispert is op basis van valeriaan en dat maakt niet slaperig, mag rustig gebruikt worden in de normale dosering bij het rij examen, het is alleen wel raadzaam, daar een aantal dagen van te voren mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat het echt wel slaperig kan maken hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je zou van al deze adviezen al nerveus worden! Ga maar gewoon1 en slaag je niet de eerste keer dan de volgende keer! sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En Valdispert werkt snel dus hoeft echt niet weken van tevoren ingenomen te worden. Ik weet dit omdat ik het zelf dikwijls genoeg heb gebruikt in het verleden.
Ik zou het bij valeriaanthee houden voor je naar bed gaat.
Gewoon lekker ontspannen met een muziekje en een kopje valeriaanthee.
En s`morgens ook voor dat je moet gaan.
En een valdispertje werkt ook op de dag zelf en hoeft echt niet weken van te voren worden ingenomen dat is grote nonsens.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helmaal mee eens dat Valdispert niet weken van tevoren ingenomen hoeft te worden.