Hoe lang duurt het gemiddeld na een rugoperatie eer de pijn bij het zitten verdwijnt?

Hallo,

ik ben onlangs 24 jaar geworden en op 15 februari 2013 ben ik eindelijk geopereerd aan mijn rug wegens aanhoudende pijn in mijn linker kuit en ook vooral constant pijn bij het zitten, al meer dan een jaar kampte ik hier mee.

Ik heb een lumbale fusie gehad (PLIF-operatie, old fashion style met een behoorlijke snijwonde)

Ik moet zeggen dat de pijn in mijn kuit volledig verdwenen is en dat ik helemaal geen pijn meer heb als ik op mijn rug lig en wandel, maar heb nog steeds last bij het zitten. Mijn lage en middenrug doet nog steeds evenveel pijn als voorheen, hoe komt dat? En zal dat alsnog verdwijnen?

De neurochirurg had me gewaarschuwd dat dat zeer langzaam zal verbeteren maar ik ben wanhopig aan het worden :-(

P.S.: morgen moet ik naar de huisarts om de hechtingen te laten verwijderen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Hoewel ik kan begrijpen dat je de pijn goed zat bent, en er helemaal van verlost hoopte te zijn, hoef je niet wanhopig te worden. De pijn uit je kuit is weg, dus de operatie lijkt heel geslaagd te zijn. In je rug is de neurochirurg flink bezig geweest.
Je hebt niet alleen een snee in je huid, maar het weefsel eronder, de rugspier is ook beschadigd door de operatie. Dat moet allemaal weer genezen en dat kost tijd.
Bewegen helpt daarbij, en als de hechtingen eruit zijn, de wond schoon is, en als je mag douchen, zal rustig bewegen in het bad of onder de warme niet te hete douche ook helpen de doorbloeding van het weefsel te bevorderen en daarmee het herstel.
Fysiotherapie kan ook nuttig zijn. Neem de tijd. Het komt vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn vrouw is vorige week voor de 4e keer geopereerd aan haar rug en afhankelijk van het soort ingreep kan de pijn vrijwel onmiddellijk verdwijnen en soms tss de 3 a 6 maand maximum. Maar om het even welke ingreep u ondergaat heeft tot gevolg dat de pijn voor de operatie zeker véél dragelijker is tot nauwelijks voelbaar tenzij bij bepaalde bewegingen. Blijven bewegen is zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het inderdaad langzaam gaat en de leefregels niet altijd hetzelfde zijn.
Wordt vooral niet wanhopig het is wat het is en je er aan overgeven geeft wel wat rust maar geen verlichting.
Ik ben in 1996 voor de eerste keer geopereerd en 2021 opnieuw eerst in februari aan een stenose en 23 augustus l4/l5 vastgezet.
Een van de regels is bewegen en zeker 3x per dag een half uur rust.
Mooi maar ik ben al blij 9 weken later dat ik 3x per dag op ben.
Gevoelsmatig heb ik teveel voor de kiezen gehad maar er is geen alternatief.
De beste raad die ik heb mee gekregen is dat iedere patient anders is dus luister vooral naar je lichaam.
De buitenwacht snapt er niks van maar tot het tegendeel bewezen is ga ik voor de leefregels die bij mij bekend zijn.
Ik hoop voor de geplande datum augustus 2022 weer goed te funktioneren.