Wat bedoelen ze met "fysiologische sclerose" op een botscan?

Hallo,

ik heb onlangs een SPECT/CT scan gehad (botscan) en als ik naar het besluit van het verslag kijk dan lees ik het volgende:

"L5-S1: status na posterieure transpediculaire fixatie en cage interpositie. Laminectomie sequelen. Er is nog geen volledig beenderige overbrugging. "

"Heupen: fysiologische sclerose op de gewrichtsvlakken, minimale randosteofytose. Geen synovitis."

Ik heb enkele vragen hieromtrent:

1) Wat bedoelen ze met "fysiologische sclerose" (?)

2) Wat zijn gewrichtsvlakken?

3) Wat is randosteofytose?

P.S.: ik ben 3 maanden geleden geopereerd aan mijn rug: lumbale fusie op L5-S1.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dit niet iets dat je beter aan je arts kunt vragen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit gekregen van mijn huisarts maar hij zei dat er niks ernstigs te zien was en ik kreeg die verslagen mee naar huis; toen ik thuis aankwam heb ik er zelf nog eens naar gekeken en vond het raar dat er toch enkele zaken zijn die nog niet helemaal in orde zijn, daarom dat ik het hier vraag en mijn volgend bezoek bij de neurochirurg die mij geopereerd heeft is pas over een dikke maand...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch zou ik dan naar je huisarts gaan met het verzoek jou uit te leggen wat die termen betekenen.

Het beste antwoord

Nou eigenlijk ben ik het wel met je huisarts eens, dat er niets ernstigs te zien is.

1. het woord "sclerose" komt uit het grieks en betekent letterlijk zoiets als "verharding." Denk bijvoorbeeld aan "atherosclerose" hetgeen in de volksmond "aderverkalking"genoemd wordt.
Sclerose kan je nog het beste zien als een soort litteken vorming. Bij het normale gebruik van een gewricht treden in de loop der tijd kleine beschadigingen op mn aan het kraakbeen in het gewricht. Dit geneest uiteraard en kan bij die genezing littekenplekjes vormen. De radioloog noemt dat dan "sclerose." "Fysiologisch" betekent dat de afwijking samenhangt met de normale functie van het orgaan; in dit geval je heup. Er worden dus wat plekjes gezien, die volgens de radioloog volledig te verklaren kunnen zijn door het normale gebruik van je heup gedurende je leven tot nu toe.

2. in een gewricht komen twee botstukken samen. Beide botstukken zijn op de plaatsen waar ze langs elkaar bewegen bekleed met kraakbeen. Het gebied van een bot, dat onderdeel uitmaakt van het gewricht, wordt het gewrichtsvlak genoemd.

3. Osteofyten zijn botuitsteeksels, meestal aan de rand van een gewricht. Deze ontstaan ook weer als gevolg van kleine beschadigingen aan het gewricht, die ontstaan door een normaal gebruik van het gewricht. Er staat dat deze bij jou minimaal aanwezig zijn, dat is dus alleen maar positief. Overigens betekent dat waarschijnlijk dat je nog niet zo oud bent.

Bedenk wel, dat een radioloog alles moet omschrijven wat hij ziet op een foto of scan; ook als de "afwijking" verklaard kan worden door een normaal gebruik van het gewricht (of ander orgaan). De uiteindelijk interpretatie van het verslag gebeurd door de behandelend arts. Dat is wat de huisarts gedaan heeft: de informatie geïnterpreteerd en vertaald naar normale-mensen-taal.
Ik hoop, dat met die verhaal je vragen wat zijn beantwoord. Zo niet, of als je je bedenkingen hebt bij het verslag dan zou ik je aanraden om toch weer met je huisarts of specialist te overleggen. Een afspraak bij een specialist kan immers ook verzet worden, als dat echt nodig is.