Het zou mooi zijn als je zou weten wat echt gezond leven is. Ik heb door mijn hele leven gehoord dat bepaalde producten die eerst gezond waren, nu in eens b.v. kankerverwekkend blijken te zijn. Ik vraag mij dus ook ernstig af, wat is gezond leven? Eerst mocht ik nog maar 1 ei per week hebben, beter voor mijn diabetes, vanwege het cholesterol. Nu zegt een andere arts tegen mij, onzin, je moet elke dag een ei eten dat is beter voor je botontkalking. Snap je wat ik bedoel. Ik denk dat je gewoon de behoefte moet volgen van het eten, dus niet bij na denken. Gewoon lekker leven, en eten. Dan stel je jezelf ook niet meer deze vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Sommige mensen hebben behoefte om ongezond te eten en er zijn mensen die altijd gezond willen eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Dat denk ik niet. Als je net zo makkelijk en lekker gezond kan leven als ongezond zouden de meeste mensen hier voor kiezen. Helaas laten we ons door gemakzucht leiden:

- Sporten kost energie, moeite en tijd, terwijl op de bank neerploffen na het werk makkelijk is.

- Koken kost tijd & moeite terwijl een pizza een telefoontje weg is

- Suiker, koffie, alcohol werken verslavend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ongezond leven kan een stuk makkelijker zijn.
Je hoeft er dan niet bij na te denken.

Als je bewust gaat werken aan je gezondheid moet je bij alles wat je doet gaan afwegen of dat wel gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongezond leven is makkelijker, bovendien merk je de effecten van ongezond leven pas later in je leven. Dus het antwoord op je vraag is ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, verleidingen he. Heleboel ongezonde dingen vinden we lekker om te doen of te eten.
We beginnen met onze kinderen die heerlijke groenten te laten proeven en waarderen. Dat helpt al wel, maar om de verdere verleidingen achterwege te laten.....
Op Cigarettendoosjes staan al de meest afschuwelijke waarschuwingen, en het helpt geen bal! (toevallig rook ik niet, maar er zijn wel andere slechte dingen, die ik niet wil laten). Ik bewonder de mens die gezond leeft, maar zoek je dan toch niet iets erbij, iets verleidelijks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag ! Ik denk dat het zo is ;
Als je een appel en een chocoladereep naast elkaar legt nou dan zou ik het wel weten, Je kiest voor die chocoladereep omdat die er lekkerder uitziet, In je achterhoofd hou je wel dat je ook die appel had kunnen kiezen die toch wel weer wat gezonder is alleen net niet zo lekker als een chocoladereep. Zo ongeveer...

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik denk dat dit bij mij zo is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mensen hebben doorgaans niet de behoefte om ongezond te leven.

Integendeel, de meeste mensen voelen, de een wat vaker en krachtiger dan de ander, de behoefte om gezond te leven.

Maar vaak ontbreekt het aan motivatie en stamina om gezond te leven.
14 jaar geleden
Tsja, onze levensstijl strookt nu eenmaal niet met de omstandigheden waarin onze soort is ontstaan.

Vet wordt opgeslagen omdat in het verleden er ook periodes waren waarin minder voedsel voorhanden was, en opgebouwde reserves zorgden dat je minder hoefde te vinden in perioden van minder beschikbaarheid. Helaas hebben we in deze regionen nu wél het hele jaar door voldoende voedsel, maar heeft ons lichaam niet afgeleerd om zoveel mogelijk in te nemen wanneer het voorhanden is, waardoor zaken als obesitas en aanverwante ziektes vaak voorkomen in de ontwikkelde landen.

Onze lichamen zijn gebouwd voor een actieve levensstijl - jacht, lange zoektochten voor vruchten, dat soort van ding. Helaas is het zo dat een hoop van het werk nu gecentraliseerd of geautomatiseerd is, waardoor voor mensen werkzaamheden overblijven als kantoorbanen, die fysieke kwalen tot gevolg hebben. Kans op hernia, RSI, dat soort van ding, wordt vergroot door lange tijd te zitten op een zacht oppervlak.

Waarom dan die "ongezonde" stijl? Een boel mensen proberen het te compenseren door dingen als sport, anderen doen het gewoon uit gemakszucht. Feit is dat we wél veel meer tijd over hebben om dingen te doen voor onszelf sinds we hierop overgestapt zijn, en een hoop mensen vinden dit een waardevolle aanwinst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben de behoefte om gezond te leven, maar ook de behoeft om even niet verantwoordelijk te zijn, even alle gevolgen te negeren, even weer klein zijn en gewoon genieten.

Zelf kunnen kiezen is een mooie verdienste in onze ontwikkeling, maar het brengt ook met zich mee dat we zelf moeten kiezen. Zelf rekening moeten leren houden met de gevolgen.
Ons lichaam weet het wel, als je naar je buik luistert krijg je feilloos de verantwoordelijke keuze, maar onze geest heeft de keuze, die weet wel wat eigenlijk de goede is maar heeft de vrijheid te kiezen. De vrijheid om zelf te bepalen, zelf te overzien en te kiezen.

Soms denken we dat het kiezen van de niet verantwoordelijke keuze, het kiezen voor de vrijheid is.
Maar dat is natuurlijk niet helemaal juist, die vrijheid heb je voor de keuze al.

We worden meer en meer met onze neus op de feiten gedrukt, overgewicht, hart- en vaatziekten en nog vele andere aandoeningen. We hebben de vrijheid om te kiezen, maar dat betekend ook dat we zelf voor de gevolgen moeten opdraaien.

De ruimte om te kiezen is op vlakken waar we de gevolgen van kunnen overzien, dus laten we onze keuzevrijheid serieus te gaan nemen, laten we onze vrijheid eren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar..
alles wat saai is of vies smaakt is gezond
en alles wat opwindend of lekker is is ongezond
mensen hebben wel de voorkeur voor opwindend en lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet iedereen is het met mijn eens, denk ik. Er zullen best mensen zijn die citroenen heerlijk en een pataje oorlog vies vinden. Maar ik niet in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja uit gemakzucht. het is makkelijker om een kant en klaarmaaltijd te halen of eten bij de chinees ,geef mij maar elke dag vers bereid voedsel.maar ja,ik heb daar alle tijd voor ,ik werk niet.