Hoe bouw je je zelf vertrouwen op?

een vriend van me die heeft totaal geen zelf vertrouwen. daardoor doen kinderen op school achterlijk tegen hem.

wat bouwt je zelfvertrouwen op!

ps: morgen heeft hij sollicitatie in supermarkt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (14)

Tsja,

Zelfvertrouwen krijg je alleen door te zeggen: En nu ga ik het doen. Bij succes wordt je vertrouwen versterkt. Je kan hooguit deze vriend dingen laten doen waarvan hij denkt dat ze te veel zijn voor hem, en jij weet dat hij ze gewoon kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet veel zelfvertrouwen? Dat is lastig, maar je kunt er zelf eenvoudig wat aan doen. Je moet weer in jezelf gaan geloven, hoe eenvoudig dat ook klinkt. Dat gaat beetje bij beetje. Je kunt jezelf hierin trainen. Bijvoorbeeld door deze oefeningen te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf vertrouwen ontwikkel je door succeservaringen.
Vriendschappen onderhouden, je neemt zelf intiatieven om doelen te bereiken. Het oefenen door tegen jezelf te zeggen dat je er mag zijn. Geef complimenten aan andere,je krijgt ze ook weer terug en bedank daarvoor.
Het groeit door de jaren heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer eerst onder begeleiding van iemand je te gedragen alsof je zelfvertrouwen hebt. Het kost tijd, maar als je daarmee doorgaat gaat het lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfvertrouwen kun je niet opbouwen, want dat heb je al... Het enige dat je kunt doen is je zelfvertrouwen NIET af te breken... Want dat is wat je steeds doet, het zelfvertrouwen afbreken, laat dat achterwege...

Laat jezelf zien zoals je bent en bied je aan zoals je bent, meer (en minder), kun je niet doen... En als ze je aannemen, dan mag je doorgaan met jezelf zijn, en als ze je niet aannemen, dan was het ook nooit wat geworden, als je jezelf als een ander voordeed...

Als je dit snapt, dan is er geen angst, maar zelfvertrouwen en dat wilde je toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdorie, ik lees soms zulke mooie en waardevolle antwoorden van je, en dan zie ik die minnetjes. Vind ik zo oneerlijk! Volgens mij is het soms gewoon persoonlijk; xinix geven we een min?
+1, heel mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed hoor:) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus ter compensatie van al die onzinnige minnen.
Eerste zal zijn dat hij in zichzelf moet geloven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n sollicitatiegesprek is een prima manier om zelfvertrouwen op te bouwen.
Zelfvertrouwen bouw je in de loop van je leven op.
Als zo'n gesprek bijvoorbeeld gunstig verloopt, dan krijgt hij er zelfvertrouwen van en zal hij een volgende uitdaging met meer zekerheid tegemoet treden.
Loopt het gesprek echter mis, dan kan dat zijn zelfvertrouwen tijdelijk een deuk geven.
Maar ook "negatieve" ervaringen kunnen nuttig zijn voor je verdere leven. Ten eerste omdat je ervan leert voor een volgende situatie en ten tweede omdat negatieve dingen op de lange duur vaak positief blijken te zijn.
Bijvoorbeeld: je wordt ontslagen, maar vindt later een veel betere baan.
Die zou je nooit zijn gaan zoeken, omdat je al een baan had en bang was voor verandering. Die komt vaak pas als je ertoe gedwongen wordt.
Dus: ik weet niet hoe oud die vriend van je is, maar normaliter zal hij, naarmate hij ouder wordt, steeds meer zelfvertrouwen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke avond noteren wat die dag goed ging.
Vergeten wat niet goed ging en onthouden wat wel goed ging.

Vaak hebben ze alleen oog voor de dingen die niet goed gaan, die kijkrichting moet draaien, naar dingen die wel goed gaan. Dan groeit het vertrouwen en zijn geluksgevoel vanzelf.

En wel allen kleine dingetjes die goed gingen meetellen. Het hoeft niet gelijk groot of veel. Elk klein stapje telt.

Toegevoegd na 55 seconden:
Als er een dag erg tegenviel kan hij dan altijd nog de notities van eerdere dagen doorkijken en zo toch een goed gevoel krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet in 1 dag zelfvertrouwen krijgen. Maar laat hem doen alsof hij zelfvertrouwen heeft. Hij straalt het dan meer uit, en maakt meer kans op positieve ervaringen.
Soms is het de simpele truc: fake it till you make it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees bewust van je goede eigenschappen.Niet alleen het uiterlijk is belangrijk bij een mens.

Vermijd onbillijke vergelijkingen: Eleanor Roosevelt, de vrouw van de 32ste president van de Verenigde Staten, heeft eens gezegd: „Niemand kan je een gevoel van minderwaardigheid geven zonder jouw toestemming.

Vermijd de valstrik van jaloezie: „Jaloezie is verrotting voor de beenderen” en leidt tot onzekerheid

Interesseer je voor andere mensen: Dr. Allan Fromme merkte op dat „mensen die een gezond gevoel van eigenwaarde hebben, een bepaalde vrede genieten, omdat zij op anderen gericht zijn . . . Mensen die min over zichzelf denken, zijn gevangenen van hun ego. Zij zitten opgesloten in een zich voortdurend van zichzelf bewust zijn.” Ontsnap uit die gevangenis door ’niet alleen uit persoonlijk belang het oog te houden op je eigen zaken, maar ook uit persoonlijk belang op die van de anderen’ (Filippenzen 2:4). Hoe meer je je voor anderen interesseert, hoe minder je je om je eigen gevoelens van onzekerheid zult bekommeren.

Laat je niet hinderen door kritiek: „Geef . . . uw hart niet aan alle woorden die de mensen zoal spreken”, vooral niet als ze alleen maar vernederend bedoeld zijn (Prediker 7:21).

Stel je reële doeleinden.

Wees niet bang anders te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga op boksen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik wist niet dat het ZO simpel was!
Door eigenwaarde af te leggen als een jas.
Eigenwaarde is nekkend voor zelfvertrouwen.
Eigenwaarde afleggen voelt als vreselijk, maar wat er overblijft is ZELFVERTROUWEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door dat te gaan trainen. Elke ochtend als hij wakker wordt een soort van mantra te doen, van ik ben uniek en ik mag er wezen.
Het onderbewuste gaat er vervolgens mee aan de gang om deze wens te verwezelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zichzelf belonen voor alle kleine dingetjes die goed gaan en zichzelf vergeven voor alle kleine dingetjes die niet goed gaan. Mensen met weinig zelfvertrouwen vergroten de dingen die fout gaan meestal heel erg uit en vergeten wat er allemaal wel goed gaat.
Voor de spiegel gaan staan en zichzelf vertellen wat er allemaal aan hem deugt.
Realistische doelen stellen.