Hoe komt de huid rond mijn nagelbed zo opgezwollen en rood en hoe kom ik er vanaf?

Het doet pijn en wordt sinds gister steeds erger. Ik heb mijn nagel niet pas geknipt of gelakt oid. Kan iemand mijn de oorzaak en oplossing geven? Ik heb geen soda in huis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk zijn je nagelriemen ontstoken, dit kan veroorzaakt worden door een schimmel of bacterie, zolang er geen pus uitkomt kan dit binnen een paar dagen vanzelf overgaan, komt er wel pus uit, of verdwijnt het na een paar dagen niet vanzelf, dan is het tijd voor een bezoek aan je huisarts, deze kan een inkeping maken, zodat het pus weggaat, of je een zalf of antibioticakuur voorschrijven. Vermijdt water en zeep zoveel mogelijk en zorg dat je je vingers niet stoot of veel belast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een "omloopje" oftewel "paronychia." Het is een bacteriele ontsteking van de nagelwal. Op de een of andere manier heb je een wondje opgelopen aan je nagelwal, vaak gebeurd dat inderdaad door nagelknippen, maar ik net zo vaak kunnen patienten me niet vertellen hoe ze aan het wondje komen. Een klein wondje kan al voldoende zijn, soms merk je dat niet eens op. In zo'n wondje kan een bacterie komen, die zich gaat vermenigvuldigen en zo'n ontsteking geeft.
Ik meen op je foto het wondje zelfs te kunnen zien, aan de rechterkant van de nagel naast het losse schilfertje. Het is lastig om daar zeker van te zijn, zo op deze foto.

Soms kan je dit laten genezen door je vinger regelmatig te weken in sodawater. Minstens 3 maal daags, liever zelfs vaker en dan zo lang mogelijk. Als je geen soda hebt dan kan het ook met alleen water, maar dan zou ik daarna toch wel een pak soda gaan kopen; dat kost een paar euro.
Helaas gebeurt het vaak, dat ondanks het badderen de ontsteking toch doorgaat. In dat geval kan het nodig zijn om een antibioticakuur te nemen. Daarvoor moet je echt langs je huisarts.
Soms gebeurd het, dat er een witte/ bleke plek ontstaat ergens in het rode gebied. Als je die vandaag al ziet dan kan je het beste vandaag nog even overleggen met je huisarts. Als de ontsteking doorgaat dan kan het heel goed, dat deze plek morgen wel is ontstaan.
Zo'n witte plek is niets meer dan een pocket gevuld met pus. Als je die ziet dan moet je huisarts er een sneetje inzetten om het pus te ontlasten, antibiotica komen helaas niet in de pus dus daar kom je niet onderuit.

Overigens klinkt het misschien erg vervelend, om je huisarts een snee te laten zetten in een gebied, dat toch al zo pijnlijk is (want pijnlijk kan dit echt wel zijn!) Leuk kan ik natuurlijk ook niet maken, maar eigenlijk is het weinig meer dan een prikje. Als de pus weg is, is ook de druk op je nagel weg en daarmee het grootste deel van je pijn. Ook na het ontlasten kan het badderen in soda helpen om het wondje schoon te houden. Antibiotica zijn dan meestal ook niet meer nodig.
Zeker na het ontlasten geneest het doorgaans snel.