Heeft indirect zonlicht ook positieve gevolgen op je gezondheid?

Zonlicht heeft positieve gevolgen op je gezondheid, maar heeft indirect zonlicht dat ook? Bijvoorbeeld door een raam of via een spiegel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Alle stralen die de zon uitstraalt gaan eveneens door een raam. Met een spiegel moet je oppassen omdat men zo van 2 kanten stralen kan ontvangen. Stralen die via een spiegel door een raam vallen hebben hetzelfde effect al dat je je in de zon zou bevinden. Dat zonlicht goed is voor je gezondheid is noodzakelijk en zelfs kankerwerend (vit D). Nooit zonnen is pas gevaarlijk. Vitaminen D haal je best uit de zon. Voorbeeld, in vette vis (rijke bron van vit. D) zoals zalm zit 450 IE per 100 gram, een half uur in de zon op een zonnige junidag wel 20.000 IE. Onderzoek van het Amerikaanse National Cancer Institute wees uit dat mensen die in een gebied met veel zon wonen een lager risico hebben om te sterven aan o.a. borstkanker, eierstokkanker en prostaatkanker. Prostaatkanker is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen. Veel zonnebaden zou het risico op prostaatkanker met 20% kunnen verminderen. Er zijn dan ook steeds meer artsen die het advies geven om vaker de zon op te zoeken. Dr Cedric Garland, anti-kanker onderzoeker aan de universiteit van California, voorspelde in 2008 in de Washington Post dat een verhoogde dagelijkse inname zal leiden tot een afname van nieuwe gevallen van diabetes met 80%, een afname van het aantal invasieve tumoren met 75% en een vergelijkbare afname bij darm en borstkanker
Uit onderzoeken blijkt dat juist mensen met buitenberoepen de kleinste kans op een melanoom hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat licht klopt, maar het laat voldoende door voor je vit D, dus heeft het positieve gevolgen voor je gezondheid. Je foto uit je link toonde duidelijk aan wat voor een ravage het kan aanrichten als je langdurig UV straling door glas heen krijgt.
Mijn zuster heeft onlangs net als vroeger een dochter van een andere zus een antikankerdieet gevolgd voorgeschreven door Moermanartsen. Margarine is uit de boze, geen gram mag men gebruiken.
Als zij het niet weten... Trouwens margarine wordt gemaakt van olie, die chemisch wordt verhard. Daar steekt het kwaaltje. Het is helemaal niet achterhaald, men wordt steeds bewuster dat margarine schadelijk is voor je gezondheid. Moet ik eens een publicatie van PubMed opzoeken, of doe je dat zelf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft het niet meer te zoeken, ik heb het al gedaan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9229205 Geloof je het nu?

Andere antwoorden (1)

Door een raam niet, maar wel in de schaduw of van een spiegel. De meeste ramen laten slecht UV straling door. UV straling is trouwens niet zo erg positief voor je gezondheid, hoe meer blootstelling hoe slechter je huid eruit gaat zien. Bij vrachtwagenchauffeurs is goed te zien welke kant van het gezicht altijd de zon heeft opgevangen, omdat de huid daar een stuk rimpeliger is. Het is handiger je vitamine D direct op te nemen via margarine, vette vis of preparaten denk ik.
Wil je voldoende UV straling opnemen dan is in de schaduw zitten de beste strategie, omdat het aandeel UV in het hemellicht erg groot is. Je wordt dan dus niet zo heet, maar wel bruin en je wordt meer gelijkmatig belicht.