Hoeveel water moet je per dag drinken om niet dood te gaan?

Dus echt minimaal om niet te sterven, dus ik heb het niet over aanbevolen hoeveelheden.
Met warmte zal het wel iets meer zijn, dat zal dan andere cijfers zijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
Laten we 2 voorbeelden nemen:
1e voorbeeld als je in de woestijn loopt. En je wilt minimaal een aantal weken overleven. Dus het is (erg) warm, en je beweegt veel.

Ander voorbeeld bij normale temperatuur, en je beweegt zo weinig mogelijk om zo lang mogelijk te overleven.

Toegevoegd na 1 uur:
og een toevoeging:
als je niet eet!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Via eten krijg je ook vocht binnen.
Ik zou vooral een beetj op je dorst afgaan, en de kleur en geur van je urine, erg donker en stinken is te weinig drinken, beste is als je urine beetje lichtgelig is en bijna niet ruikt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je als vluchteling in een hoekje niks ligt te doen heel weinig.
Ook heb je minder nodig als je weinig eet, (ik heb het dan over de totale vocht inname) want om voedsel te verteren heb je vocht nodig. Maar is dat voor een week, een maand, een jaar, of voor de rest van je leven?
Bij net genoeg water om te blijven leven, ga je dus niet dood aan een direct water tekort, maar na een paar jaar bijvoorbeeld wel aan kapotte nieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laten we zeggen, minimaal maandenlang?
Dat over voedsel is wel verrassend... ik dacht juist dat je minder water nodig had als je eet, omdat daar ook water in zat. Dat kan ik ook halen uit een andere reactie.
Vraag me af wie er gelijk heeft. Ik ga wel even een toevoeging maken en mijn vraag wat specifieker maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je vochtrijk voedsel eet kan je helemaal zonder extra water. (fruit, sla, komkommer, enzovoorts) We hebben het dan ook meestal over de totale vocht inname en tellen het water in een komkommer ook mee. Een voorbeeld over vocht en voedsel:
Als je zonder water in de woestijn een struisvogelei vindt, kan je daar maar een klein gedeelte van opeten. Anders kan dat zelfs het einde betekenen.
Vooral voor de vertering van eiwitten is water nodig.

Het beste antwoord

Volgens Amerikaans Health and Nutrition Board in 1945 zou een volwassene ongeveer 1 milliliter water nodig hebben voor het verbranden van één kilocalorie. Als je er dan vanuit gaat dat een gemiddeld mens ongeveer 2000 kcal moet eten op een dag om op gewicht te blijven en normale activiteiten te kunnen ontplooien, dan zou je 2000 milliliter water moeten drinken.

Daar is dat algemene advies van "2 liter water" op een dag op gebaseerd. De gein daarvan is alleen dat daarin geen rekening is gehouden met het vocht dat al in ons voedsel zit. Zeker als je veel groente en fruit met relatief veel vocht eet, zul je met alleen je eten al in de buurt van die 2 liter komen. Dat wil niet zeggen dat het goed of gezond is om daar verder niets bij te drinken, en ik denk dat de meeste mensen er uiteindelijk diverse klachten van zouden krijgen, maar daar zou je dus op moeten kunnen overleven.

Nu noem je een extreme situatie: lopen door de woestijn. Het antwoord daarbij zou zijn: je hebt dan meer calorieën nodig om je lichaam te onderhouden, dus evenzoveel meer vocht om die kcal te kunnen verwerken. Hoeveel dat precies is, verschilt per persoon. Daarnaast zul je het vocht wat je verliest door zweten, aan moeten vullen. Even een grove schatting, maar opgeteld bij het feit dat je veel verbrand, zou je dan al gauw aan een absoluut minimum van zes a acht liter komen denk ik. In je andere situatie is het dus veel minder: als je weinig beweegt, weinig zweet en dus én weinig verbrandt én weinig kwijtraakt, heb je veel minder vocht nodig. Maar hoeveel dat is, verschilt ook per persoon. Een gespierde man van 1 m 95 verbrandt in rust al veel meer dan een vrouw van 1 m 65 die amper 40 kg weegt en weinig spiermassa heeft. Een jongen van 15 daarentegen die net zijn groeispurt is begonnen, verbrandt veel meer en heeft dus meer eten én meer vocht nodig.

Je introduceert nog een element: je gaat er vanuit dat er niet gegeten wordt. Op zich verandert dat niet zo heel veel aan hoeveel je verbrandt op een dag, met dat verschil dat je op den duur je spieren gaat verbranden en daarmee minder nodig gaat hebben. De gevolgen voor je gezondheid zijn zeker in je eerste voorbeeld dan desastreus en velen zullen dat niet overleven. Maar theoretisch is het in die situatie vooral heel belangrijk om vooral niet te vergeten dat je geen vocht uit je voeding haalt, dus dat je echt extra zult moeten drinken. Minimaal wat je gebruikt voor je verbranding (want die stopt niet) plus wat je verliest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord.
Alleen de 6 a 8 liter dat je minimaal in de woestijn nodig hebt, lijkt me niet te kloppen. Volgens mij hebben echt heel veel mensen de woestijn voor langere tijd overleefd met veel minder water.
Het lijkt me dan ook een denkdout dat je al het zweet dat je uitzweet MOET aanvullen. Want als je weinig drinkt, dan zweet je ook veel minder! Dat dit minder gezond is, dat is hier verder niet de vraag...
Maar ik weet dat er zelfs hele volksstammen leven in de woestijn, en ik kan me niet voorstellen dat die allemaal 6 liter water per dag drinken...

Andere antwoorden (3)

Anderhalve liter per dag; zie link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als je minder dan 1,5 liter drink, ga je dood?
Amadea
10 jaar geleden
Nee hoor.
Amadea
10 jaar geleden
Uiteindelijk gaat iedereen dood. Maar je zult het tijdstip waarop dat gebeurt misschien wat vervroegen door altijd te weinig water te drinken. Want je kunt als gevolg daarvan een ziekte gaan ontwikkelen. Maar rechtstreeks ga je er niet dood van. Dat gebeurt pas als nadat je meerdere dagen NIETS drinkt. Daardoor sterven mensen die in de woestijn verdwalen.
De behoefte aan water is sterk afhankelijk van omgevingsfactoren (wind droogt uit, warmte zorgt voor verdamping), de aard van het voedsel (droog, nat, gemakkelijk of moeilijk te verteren) en de mate van lichamelijke activiteit. De absolute minimale behoefte voor volwassenen is 1 liter water per dag. Maar dit geldt alleen wanneer niet gegeten wordt en geen activiteit wordt ontplooid!

Bij geringe lichamelijke activiteit, in gematigde klimatologische omstandigheden en een voedselconsumptie die in Nederland als gemiddelde wordt gehanteerd, wordt de minimale behoefte op 1,5 liter per dag ingeschat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier dezelfde reactie. Ik geloof persoonlijk niet dat je gelijk dood gaat als je minder dan 1,5 liter drinkt.
Zoals ik al in mijn vraag zei, ik weet al wat de aanbevolen hoeveelheid is, maar dat is mijn vraag niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ in het eerste stuk wordt 1 liter genoemd, bij minder zullen er "dingen" kapot gaan. uit de bron:
Iemand die in de schaduw ligt te slapen verbruikt al ongeveer een liter water per dag! Zelfs door alleen adem te halen wordt al vocht verbruikt.
ronron1212
10 jaar geleden
Vocht behoefte vind ik een betere omschrijving wat het hoeft niet perse water te zijn kan alle vormen met water zijn.
Een gezonde volwassene verliest dagelijks ongeveer 1 liter vocht via de huid (zweten), de ademhaling en de stoelgang, plus een variabele hoeveelheid via de urine. Dat vocht moet aangevuld worden via voeding en drank om de vochtbalans in evenwicht te houden. Via onze voeding en het normale metabolisme krijgen we ongeveer 1 l vocht per dag binnen, afhankelijk van het soort en de hoeveelheid voedsel en van het energieverbruik. De rest moet via dranken worden aangeleverd.

De urineproductie per dag bepaalt daarom de minimale hoeveelheid die een mens dagelijks moet drinken. Onder normale omstandigheden is per 24 uur ongeveer 500 milliliter vocht nodig opdat onze nieren voldoende urine kunnen produceren om alle afvalstoffen te kunnen verwijderen. Alle urine die méér geproduceerd wordt, scheidt men uit als ‘vrij water’. Onder normale omstandigheden zou een gezonde volwassene dus kunnen volstaan met het drinken van een halve liter water per dag. Alles wat je meer drinkt wordt gewoon uitgescheiden.

Als er bijkomend vochtverlies plaatsvindt, moet de vochtopname uiteraard navenant worden verhoogd. Bij hevig zweten tijdens sporten bijvoorbeeld kan het verlies oplopen tot anderhalve liter per uur.
Amadea