Hoe ontwikkel ik een warm en laag stemgeluid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Automatisch. Je stemgeluid word bepaald door de lengte van je stembanden.

Het beste antwoord

Dat kun je oefenen. Google er maar eens op: er staan genoeg oefeningen online, zelfs met filmpjes op Youtube. Zie bijvoorbeeld http://www.jonmeyerjon.com/gitaar/stemoefeningen.htm of http://www.elsevier.nl/Carriere/nieuws/2012/3/Wilt-u-overtuigen-Praat-met-een-lagere-stem-ELSEVIER333294W/.

Of je kunt een cursus volgen. Er zijn cursussen en workshops voor stemgebruik, genoeg mensen hebben professioneel een goede stem nodig of willen graag beter overkomen, hebben last van hun stem als ze een uitgebreide presentatie hebben gegeven, etc. Ook acteurs of zangers moeten hun stem oefenen en die leren dat echt niet allemaal vanzelf. Er zijn zangcoaches, maar ook stemcoaches.

Als je echt een probleem hebt met je stem of je denkt meer individuele begeleiding nodig te hebben, dan kun je ook naar een logopedist gaan. Die kan je leren hoe je je stem anders kunt gebruiken.

Verder bepalen natuurlijk vooral onze groei en - nog meer - hormonen ons stemgeluid. Jongens krijgen de baard in de keel en gaan veel lager praten, maar ook meisjes krijgen in of na de puberteit een wat lagere stem. Dat betekent alleen niet dat je er helemaal geen invloed op kunt uitoefenen hoe je klinkt. Een voorbeeld zie je bij transvrouwen, dus vrouwen die als man geboren zijn. Als die pas op latere leeftijd besluiten om voortaan te gaan leven zoals het wensgeslacht en het is te laat voor puberteitsremmers, heeft hun stem zich al ontwikkeld en is die veel lager dan die van de gemiddelde geboren vrouw. Een logopedist kan deze mensen vaak goed helpen, want door je stem anders te gaan gebruiken kun je de klank enorm beïnvloeden en daardoor hoger (in het geval van deze vrouwen) gaan praten. Maar andersom is het ook heel goed mogelijk om lager te gaan praten. Vaak heeft dat ook veel te maken met ademhaling en ontspanning, door rustiger en 'lager' (via buikademhaling) te gaan ademen en ervoor te zorgen dat de spieren rondom je keel en mond niet te gespannen raken, heb je al gemakkelijker een lagere en warmere stem. En door training kun je nog veel meer bereiken dan dat. Met thuisoefeningen kun je ook al ver komen, ik weet natuurlijk niet of er een specifiek probleem is met je stem of hoe je stem nu klinkt dus ik kan natuurlijk niet inschatten wat voor jou de beste manier zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

veel roken en whisky drinken ?
mensen die rustig en beheerst praten hebben vaak ook een prettig stem geluid (vind ik) omdat wanneer je gestrest bent je vaak te snel en hoger gaat praten.