Mag je normale tandpasta gebruiken als je kind eenmaal gaat wisselen?

dus is dat het moment waarop je geen kindertandpasta meer gebruiken moet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Op het moment dat het kind de tandpasta niet meer inslikt, dus goed kan spoelen en uitspugen, mag je overgaan op normale tandpasta. Kindertandpasta bevat minder fluoride omdat kinderen het vaak doorslikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bijna met het bovenstaande antwoord eens. Het klopt het heeft grotendeels te maken met het doorslikken van de tandpasta. Ook heeft het te maken met het feit dat melktanden een andere verzorging nodig hebben dan blijvende tanden. Op een bepaald moment heb je natuurlijk een mengelmoesje in je mond. Wanneer schakel je dan over? Precies weet ik het ook niet. Maar mij lijkt dat je dan gaat kiezen voor de juiste verzorging van de blijvende tanden. Daarvoor moet het kind inderdaad wel zijn of haar mond kunnen spoelen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De speciale kindertandpasta wordt aanbevolen om te gebruiken tot het kind klaar is met wisselen.

Voor tandpasta voor jonge kinderen en kinderen in de wisselfase worden vaak andere samenstellingen van grondstoffen gebruikt en worden minder agressieve grondstoffen gebruikt. Dat is nodig omdat melkgebitten andere bescherming behoeven dan de blijvende tanden en kiezen en ook omdat sommige jonge kinderen de neiging hebben om tandpasta te eten.

Per 19 januari 2009 dient er een verplichte waarschuwingstekst vermeld te worden op fluoride bevattende tandpasta’s voor kinderen tot en met 6 jaar. De tekst luidt: ‘Gebruik voor kinderen van zes jaar of jonger niet meer tandpasta dan de grootte van een erwt. Zorg dat ze zo weinig mogelijk tandpasta inslikken. Raadpleeg een (tand)arts als uw kind fluoride in een andere vorm gebruikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat uiteindelijk om het goed poetsen!!

mijn nu volwassen dochters hebben te veel fluoride binnengekregen vroeger, na het poetsen ook een fluortabletje.
nu hebben zij een sterk gebit, wel aangetast door fluor geeft knobbeltjes en tandverkleuring.