Hoe kan je de nadelen van een visueel ingesteld iemand beperken?

Ik ben dus visueel ingesteld. Dat wil zeggen dat ik voor alles beelden in mijn hoofd krijg en volledige inleving. Dus ook op bijvoorbeeld een vraag hier op GV. Over als een man naakt slaapt.

Maar ook op het werk, is er een transseksueel die tegen een collega zei: "wanneer ik op de wc zit...", brrr, ik moet er niet aan denken wanneer ik dan die beelden zie.

Mijn hoofd gaat dan weer helemaal op hol, en het plaatsje wordt dan steeds gedetailleerder.

Hoe kan je deze nadelen beperken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik sta op dit moment poedelnaakt een sigaretje te roken op mn balkon...do you like what you see? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet ik er natuurlijk wel even bij vermelden dat ik maatje 36 heb anders kunnen er ook hele andere beelden op je netvlies verschijnen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het herkenbare probleem. Ik heb dat zelf dus ook, met daarbij een enorm gevoel voor humor. Het wil dus regelmatig voorkomen dat ik me iets voorstel dat iemand zegt, en dan helemaal onderuit ga van het lachen. Letterlijk de slappelach, waar ik bijna in stik, zodat ik dan ook niet kan uitleggen waarom ik lach. Soms heel lastig... Maar ik heb wel lol hoor... ;-)
Ik volg in ieder geval je vraag, want ik ben wel benieuwd of er iets aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym: Ik lijdt er eigenlijk ook aan. Als ze tijdens het eten praten over vieze dingen zie ik het voor me en krijg ik geen hap meer door m'n keel!
@Dounja: Dat lachen om die reden heb ik ook vaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Gdanonym! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Naatje, je bedoelt anorexia? (http://www.nothinspiration.com/wp-content/uploads/2006/12/anorexia-thinspiration-model-pro-ana.jpg) Ook jammer van de sigaret. En zei je nu "in kom"? Of slaat mijn hoofd nu op hol?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maatje 36, anorexia?? mmm dan heb je het niet helemaal begrepen geloof ik...als je maatje 36 hebt, ben je gewoon qua lichaamsgewicht gezond hoor met 1 meter 68. maar ik zie dat je al een mooi beeld vormt? ;-) lang leve het visueel ingesteld zijn............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://peerboom.org/beelddenken.html paste niet meer in mijn antwoord.

Het beste antwoord

Jouw hersenen vormen de beelden die jij wilt zien. Het is jouw asociatie met een situatie, dus om dat te veranderen zul je eerst je kijk op bepaalde situaties moeten herzien.

Als een transseksueel zegt dat hij op de w.c. zit, kun je ook gewoon een persoon zien, die zijn behoefte doet, net als jij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben zelf ook erg visueel ingesteld.

Wanneer ik te veel 'mee ga'. Sluit ik me onmiddelijk af en probeer me op iets geheel anders te richten.

Volgens mij is dit je enige optie.
Vergeet niet; oefening baart kunst!
Probeer het in ieder geval!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook last van een al te levendig voorstellingsvermogen. Hoewel meestal is het prettig, als je iets snel voor je ziet. Maar behalve bij verhalen over oorlogshandelingen en ander geweld, ik kan er niet naar luisteren, ik kan het niet zien. Ik word er misselijk van!!

Verder probeer ik me voor een aantal dingen maar af te sluiten.

Voor humoristische verhalen en moppen is het vaak hilarisch dat je dingen als het ware ziet gebeuren.

Blijf het positieve er maar van zien. Veel mensen moeten het ontberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies Ieneke +
Ik denk ook in beelden maar ondervind daar geen last van. Bij mij is het vaak humoristisch merk ik. Als iemand iets grappigs verteld komen direkt beelden te voor schijn. Door die beelden kan iets nog leuker worden.
Als iemand iets naars verteld ,kan ik me weer inleven ook weer door die beelden. Dus waarom zou je ze beperken?
Als jij er last van hebt ,zou je je kunnen consentreren op iets anders dat je gedachten zich focussen op iets prettigs.
Dus het is een kwestie van jezelf afleiden en afsluiten van beelden die je liever niet ziet.Ik vind een levendige fantasie zeer positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gdano, ik doe hetzelfde.
Alleen ik beschouw het als een gave. Een gave die me al door heel wat moeilijke situaties heen heeft geholpen. Als ik op het matje geroepen wordt en het zweet breekt me uit dan stel ik me de directeur meteen voor in een roze short met paarse walvisjes.. helpt als een speer!

Ik roep mijn fantasiebeelden dus op als hulp.
En het heeft me ook al heel wat lachbuien bezorgd.
laatst hoorde ik een telefoongesprek tussen een callcenter medewerker en een klant. Ik hoorde alleen de kant van de callcentermedewerker die werkt voor de afdeling beheer openbare ruimten.

Toestel gaat over en medewerker neemt op;

" Goedemorgen, met Hans, wat kan ik voor u doen?

-stem van beller-

Hans: "Het spijt me dat te horen meneer, gecondoleerd!"

- stem van beller-

Hans, verontwaardigt; " Ja maar, meneer, u kunt niet zomaar ALLES bij het grofvuil zetten!"

Nou, dan kunnen ze me wegdragen. Echt! Triest natuurlijk maar ik zie opa in die rolstoel naast de wijkcontainer.Is het gft of huisvuil.. ligt eraan hoeveel medicatie.. etc etc..
Ik weet het.. TRIEST!! slecht!! gemeen!! Maar ik kan het niet stoppen en rol echt over de grond van het lachen!
Het enige dat die burger natuurlijk wilde was een afspraak maken voor het ophalen van de huisraad van de overledene.
En voor alle duidelijkheid.. de beller heeft NIETS van mijn reactie meegekregen! Alleen Hans.. die keek me aan alsof hij water zag branden.Snapte er niets van!en ik maar gieren...
Het heeft me door de jaren heen ook erg geholpen bij het uitleggen van dingen aan anderen. Ik kan heel beeldend lesgeven en schrijven. En ben een gevierd moppentapster :P

Het enige echte nadeel wat ik er van ondervind is mijn onvermogen namen te onthouden. Ik sla mensen in mijn hoofd op als; die dikke/ dunne/ rooie/ lange/ korte etc..ABSOLUUT niet gemeen van me bedoeld maar zo werkt het nu eenmaal bij mij. ERG genant als je het over iemand hebt. Niet iedereen vindt het geslaagd als je een collega zonnebank fan omschrijft als "chocoprins"

En ja, mijn hoofd slaat ook op hol bij nare verhalen als vermiste mensen, overvallen of ongelukken etc.. Maar dan gooi ik de knop om. Anders wordt ik knetter! Ik richt dan bewust mijn aandacht op iets positievers. Ik kan dan misschien niet altijd de beelden die ik bij iets krijg stoppen, maar ik kan wel kiezen waar ik beelden van wil hebben en waarvan niet. Door mijn aandacht op iets anders te vestigen. Ik ben ervan overtuigd dat jou dat met wat oefening ook lukt.

SUCCES!!