hoe maak ik een goed "soepel tijdschema"?

ik wil meer uit mijn vrije tijd halen, maar het lukt me niet echt. nu heb ik besloten om een schema te maken en me eraan te houden. alleen werkt mijn schema niet op dit moment, waardoor ik me dan weer schuldig voel :-/.
het gaat bv. zo :
maandag schrijf ik : toneelcursus. maar dan komt mijn dochter langs en ga ik niet
dinsdag wil ik naar fitness BBB, maar ik ben te moe en ga niet
woensdag wil in naar de yoga, maar het regent en dus ga ik niet
enz..
ik wil elke ochtend yoga en gezichtsoefeningen doen, maar ik doe ze niet.
ik zit dan aan mijn pc te internetten

ik heb nu gehoord dat het onbewuste mogelijk in opstand komt als je een schema maakt, en dat je daardoor je plannen niet nakomt. een "soepel tijdsschema" zou hier soelaas brengen. zelfs yogi zouden dit gebruiken , een soort dagritme. Omdat structuur belangrijk voor me is om te leren, zou ik deze dagritmes willen gebruiken.

Wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe maak ik het?

10 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
je schema moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Niet gaan sporten omdat het regent is een beetje onzin, dan heb je blijkbaar gewoon geen zin en zoek je een smoesje.
Omdat je moe bent kan wel, je moet wel je rust nemen. Maar vraag je daarbij ook af, ben je echt moe? of heb je eigenlijk ook geen zin en komt het wel uit dat je een beetje moe bent?
Is het haalbaar om elke ochtend yoga te gaan doen? heb je daar tijd voor? of is een streven van 2x in de week beter.
liveisgreat
10 jaar geleden
die moeheid is echt heel fundamenteel. ik ben 's avonds na mijn werk vaak nog tot weinig in staat. maar het is geestelijk dus ik denk dat lichamelijke beweging wel goed zou doen
alleen lijkt het alsof er niks meer bij kan. dat mijn geest vol zit. dus zelfs leuke ervaringen kunnen er niet meer bij. ik ga bv ook niet naar vrienden om die reden, en vele vrienden hebben intussen afgehaakt hierdoor ("jij komt toch nooit").
maar idd als ik dan toch ga, gaat het meestal over. het is de stap zetten. plus idd ik eis veel van mezelf : verhalen schrijven (ik zit met een deadline), fitness, yoga, accordeon leren etc. en ondertussen heb ik ook een relatie natuurlijk en een huishouden en een huis dat ik aan het renoveren ben.
plus een heel drukke job en volg een cursus toneel plus yogalessen plus vertellessen.
dus het is meer "het kan er niet meer bij". vandaar dat schema, waardoor ik de dingen die ik wil doen kan inpassen zonder me te overladen. inderdaad kan ik overwegen om bv. 2 x per week yoga te doen en dit zo in het schema inpassen. dat zou de druk erg verminderen.
en ook een dagritme opstellen. ik weet dat ik me zoveel beter voel met een dagritme. maar het ritme is anders als ik bij mijn vriend ben dan als ik alleen ben, dus dat moet ik ook incalculeren (bv; met mijn vriend blijf ik 's ochtends in bed nog wat kletsen, als ik alleen ben sta ik meteen op). enz...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt wel heel veel "moetens" in je vrije tijd vind ik... dat VRAAGT om sabotage van je eigen schema's!
Ritsuka
10 jaar geleden
wat bij mij vaak helpt op zulke momenten is 'even 5 minuten'. Even 5 minuten nemen met een boek, of even buiten gaan wandelen. Voor je het weet is het ineens een heerlijk lange wandeling, ben je weer helemaal opgefrist en lekker sportief bezig geweest.
En ben het met Wendy eens dat je erg veel 'moeten' hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gooi alle hobby's eruit, maak je week weer eens schoon en geniet van je vrije uren. Als je toch iets wilt doen om het huis uit te zijn, ga dan wandelen. Even je hoofd leegmaken, want als ik jouw schema zie, is dat wel nodig. Begin dan eens met één van je hobby's weer op te pakken. Als je dat weer met passie doet en niet omdat je dat moet van jezelf, kun je kijken of je zin hebt in iets anders ernaast.
liveisgreat
10 jaar geleden
hm... ik weet niet goed. wat paulus 811 zegt in zijn antwoord kan ook wel kloppen he, dat ik gewoon te weinig discipline heb.
in ieder geval bij de reactie van sil77 en ritsuka kreeg ik een krop in mijn keel en was bijna aan het schreien (????????). nog even denken hoe dat komt, kan het nu niet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
.... misschien omdat je het moeilijk vindt te erkennen dat je weinig discipline hebt in je vrije tijd? Of omdat je teveel moet van jezelf en dat niet wilt? Simpel zeggen tegen jezelf: ik WIL niet is misschien lastiger voor je dan de sabotage van je planningen?
Kristal
10 jaar geleden
Ach Liveisgreat, als ik het lees wat jij allemaal wil doen word ik al moe... waar heb je tijd gepland om te doen wat je wilt? Al is het om gewoon te zitten in je stoel, zonder iets te hieven en zónder schuldgevoel? Wil je jezelf liever kritisch toespreken zoals je.bij Paul voelt? Zoals je gewend bent...? Of mag je éindelijk eens wat minder streng voor jezelf zijn en óntspannen. Vind dat Wendy en Ritsuka gelijk hebben en Syl een heel goed voordtel doet.
Het is goed voor een mens om disciplineloze tijden te plannen. Heerlijk!! :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Kristal: het is zelfs absoluut noodzakelijk!!!!
Kristal
10 jaar geleden
Helemaal eens Wen. Dit is echt te dol wat ze doet. Veeeeel te veel!
Ps. Sorry voor de typefoutjes in mijn reactie. Sluipen er soms in via mijn mobiel...:-/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Liveisgreat: als jij je door jezelf opgestelde planning/schema saboteert, dan betekent dat iets voor je, want dat doe je niet voor niks. Dat is m.i. (vanuit mijn eigen ervaring) een boodschap aan jezelf. Misschien wil je helemaal geen planning, maar gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt. Of ben je het zat, die toneelcursus en/of fitness BBB en/of yoga: heb je dat allemaal onderhand wel gezien..... ik noem maar wat hè. En wat is er eigenlijk mis met internetten?
Wat wil jij jezelf duidelijk maken?
Kristal
10 jaar geleden
...en wat is er mis om liever met je dochter samen te zijn?
liveisgreat
10 jaar geleden
wel punt is : als ik geen yoga doe, heb ik spierpijn. dat doet me gewoon goed. huis renoveren heb ik nu even geen zin in eerlijk gezegd, maar ik ben al 55 en er is nog zoveel te doen en dan denk ik : als ik nu niet begin raakt het nooit klaar. vorige zomer heb ik helemaal niks gedaan, ik heb dat 100 maal moeten uitleggen aan mijn vriend die dat not done vond (haha, van spiegel gesproken).
BBB, gezichtsoefeningen etc. wil ik doen tegen het ouder worden. ik wil er gewoon goed blijven uitzien. :-/
mijn accordeon en toneel en vertellen zijn echt super, ik hou van die dingen. maar ik moet ergens een verdeling vinden in mijn tijd zodat ik ze wel kan doen, maar tegelijk ook niet overdrijf (bv. een maand accordeon, een maand toneel, een maand schrijven/vertellen..) Maar daar zit ik wat met een externe druk omdat ik het doe met anderen.
mijn relatie vraagt veel van mijn tijd. hoewel het een schat van een man is met een goed hart is het toch ook (zoals alle relaties wellicht) een confrontatie met mijn eigen overtuigingen. dus niet altijd even ontspannend. maw als ik even streng tegen mezelf ben als mijn vriend tegen me is, is dat echt wel helemaal een spiegel voor me,
idd ik voel me schuldig als ik internet, maar dat is momenteel iets waar ik echt van kan genieten. ik wil gewoon nuttig bezig zijn. met nuttig bedoel ik niet kuisen/wassen/strijken, maar dingen doen die me opladen zoals toneel/schilderen/accordeon etc. Als ik het doe, voel ik me nadien echt veel beter en fitter.
Het is niet beter of slechter dan in de zetel te zitten piekeren over mijn werk/relatie/mezelf.... dat weet ik wel. Maar het is gewoon goed voor me. En dan zie ik dat ik overwerk en 's avonds doodmoe ben en enkel nog in de zetel kan hangen en internetten. Daarom dus dat tijdschema. Eigenlijk had ik moeten vragen : hoe kan ik een schema inbouwen waardoor ik tijd krijg voor de dingen die me goed doen... Want dat is zo een herhaling van mijn kindheid : daar moest en moest en moest ik ook. Ik poetste dan ipv iets te doen waar ik van hield, en zo was ik het brave meisje. Dat heb ik ergens ingeslikt waardoor ik een leven creëer waarin ik dus effectief altijd werk en er zelden toe kom dat te doen wat me echt oplaadt.
Er zijn tijden in mijn leven geweest waar het wel lukte om alles te structureren en energie over te houden voor mezelf, maar nu zit ik blijkbaar met een drukker leven.
stof tot nadenken....
liveisgreat
10 jaar geleden
sorry, tipfoutje : internetten is iets waar ik in feite niet echt van kan genieten... (dus niet "echt van kan genieten")
Kristal
10 jaar geleden
Hm, ik zie het al lieve Lifeisgreat... je wilt alles blijven doen. Bbb en gezichtsoefeningen omdat je er goed uit wilt blijven zien. Het mooiste zie je eruit als je ontspant. Je innerlijke schoonheid kan dan zichtbaar worden. De vriend past zo in je oude patroon. Kritiek op jou, op jezelf als je maar wat loopt te " lanterfanteren" . Niet eens je huis renoveert naast al je andere bezigheden. Overigens, niets tegen je vriend. Het verbaasde me even dst je het had over in een zetel zitten en dan piékeren over je relatie, werk en jezelf.... ik bedoelde in een stoel zitten en dan geniéten van alles om je geen en van jezelf.... Betekent dit dat je eigenlijk veel hebt om te piekeren en dus elke minuut van de dag wilt volplannen? Je bent inmiddels zoveel wijzer Liveisgreat. Gun jezelf vrije tijd en genieten en wees gedisciplineerd als het nodig is. Misschien is het tijd je oude strakke keurslijf af te leggen en in vrijheid te genieten van vrije tijd. Gun het jezelf.
liveisgreat
10 jaar geleden
yes, dat is inderdaad nodig denk ik. zonder mezelf af te keuren voor wat ik nu ben, leren genieten. ja, ik ga snel piekeren de laatste tijd al weet ik ook wel dat ik daarmee niets positiefs bereik (integendeel...
en wat mijn omgeving betreft, idd een sterke spiegel. ik zie die spiegel altijd groeien, ook op mijn werk etc; wordt er steeds meer van me verwacht zonder dat ik veel goedkeuring krijg. en als ik het krijg vind ik toch dat ik het nog iets beter had kunnen doen (hoewel ik met kop en schouders boven mijn team uitsteek als het over productiviteit gaat. maar haha, dat is toch een supergoede spiegel :een team dat niks uitvoert en ik die tiendubbel draai...).
mijn vriend idd ook.
alleen weet ik soms niet zo goed hoe dat zit : als ik van binnen verander, verandert de rest toch ook he? dus eigenlijk : als ik nu bij wijze van spreken van werk verander en van relatie, dan trek ik net hetzelfde aan. heb ik ook al ondervonden.
maar vanaf wanneer kan me dan wat bij oude patronen hoort, loslaten zonder hetzelfde aan te trekken. is misschien eens een vraag om te stellen om goeie vraag, al denk ik dat niet iedereen zal begrijpen wat ik er juist mee bedoel :-/
bedankt nog es lieve mensen voor jullie waardevolle adviezen!
Kristal
10 jaar geleden
Als je jezelf gaat liefhebben en waarderen ga je anders met jezelf om. Eis je niet het onmogelijke meer van jezelf en zeg je op een bepaald moment met een brede lach: dank je voor het compliment, ik vind zelf ook dat ik goed bezig ben. En dan ga je daarvan genieten. Wanneer je innerlijk van jezelf geniet en waardeert zal je het niet meer op prijs stellen als je almaar bekritiseerd wordt. En ga je gezelschap opzoeken die jou weten te waarderen, gewoon om wie je bent en niet almaar om wat je presteert. Je zal jezelf willen beschermen tegen mensen die jou almaar laten weten dat je niet goed genoeg bent. Je zal jezelf gaan koesteren en beschermen tegen almaar veel te veel op je nek nemen en je schuldig voelen als je alwéér niet perfect (bezig) bent. Je zal naar een toneelclub gaan zoeken waar ze net als jij het fijn vinden om zonder drank etc. toneel te spelen, heerlijk te repeteren. Je zal je partner vertellen dat jij jezelf een prettig mens vind en dat het leven zonder kritiek zoveel meer ontspannen is. Dat jij oké bent. En dat je niet floreert en opbloeit door kritiek maar wel door ondersteunend optimisme, wel door meedenken en werken. Wel wanneer hij je laat weten en voelen dat hij je wilt en van je houdt precies zoals je nu bent. Net als jij...
Zo verandert dan je omgeving. Omdat jij verandert.
Men zal je anders gaan benaderen, anders bekijken. Respect krijgen voor wie je bent. Omdat jij jezelf respecteert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie reactie Kristal!!
En Liveisgreat nogmaals: wat wil jij jezelf door die sabotage duidelijk maken?
Welke spiegel hou JIJ JEZELF voor als jij je eigen tekst terugleest? Wat blijft ervan over als je het inkort tot zo weinig mogelijk relevante punten?
En wat blijft er daarna over als je alles in een paar woorden samenvat? Hoeft natuurlijk niet hier, maar voor jezelf? Soms werkt dit heel verhelderend en geeft duidelijkheid. En over loslaten: wat wil je zo krampachtig vasthouden?
Waarover pieker je? Ren je misschien ergens voor weg?
Dat zijn allemaal vragen die je op een rustig moment aan jezelf kunt stellen, misschien ook opschrijven en ook de gedachten die erbij opkomen.
Kan zeer confronterend en moeilijk zijn maar: live isn't easy ;-)
liveisgreat
10 jaar geleden
ja ik heb de indruk dat ik ergens voor weg loop. ik krijg het alleen niet te pakken. ik merk dat ik bv. minder goed zie, wat m.i. betekent dat ik iets niet wil zien. ik zeg 100 keer per dag dat ik bereid ben om te zien, maar tot hiertoe kan ik mijn vinger er nog niet opleggen...
Bedankt nog eens, het antwoord is idd zoals altijd zelfliefde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zèggen dat je iets wilt zien wil niet zeggen dat je het wilt zien....
Als je bang bent om het te zien, dan kan je jezelf ook een blinddoek voordoen en al rennend gaan zoeken in de buitenwereld.....
Misschien is de oplossing dichterbij dan je denkt: zit die IN jou. Is het een kwestie van naar binnen kijken i.p.v. naar buiten.
Graag gedaan!!

Het beste antwoord

In dit soort gevallen is het handig om naar het doel te kijken. Waarom wil je graag zo'n schema, wat wil je ermee bereiken? Als je een schema hebt en het werkt om de één of andere reden niet dan is het weer handig om uit te zoeken waarom niet.

Uiteraard is gebrek aan zelfdiscipline een mogelijkheid, maar aangezien je zelf het één en ander graag wil en daarvoor de schema's maakt, zou het logisch zijn te veronderstellen dat je daar ook wat voor wilt doen. Als dat niet zo is, heeft het al helemaal geen zin en wordt het alleen maar een groot blok aan je been.

Het kan ook zo zijn dat je simpelweg teveel van jezelf verwacht en je schema zo vol hebt staan dat het haast wel onmogelijk is dat te volgen. Dan is het ook gedoemd tot mislukken, niet alleen omdat het niet realistisch en haalbaar is, maar ook omdat je je er rottig door kan voelen qua schuldgevoelens of teleurstelling in jezelf.

Probeer realistische schema's op te zetten, en alleen de zaken er in op te nemen die echt belangrijk zijn. De andere zaken die minder urgent zijn kan je beter weglaten en daar zelf wat flexibeler in zijn. Zo wordt het weer leuker aangezien je dan wellicht wat dingen gaat doen omdat je er gewoon zin en tijd voor hebt en niet omdat het in je schema staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
wel het punt is dus dat ik het gevoel heb dat ik niet toekom aan de zaken waar ik wil toe komen omdat ze me energie geven.
vandaar zou ik dus mijn tijd beter willen verdelen.
ik weet dat een schema voor mij een goede ondersteuning is
dus ik moet zeker minder hooi op mijn vork nemen, en dat lukt als ik een overzicht maak met wat ik wanneer plan

Andere antwoorden (3)

Je schema is niet het probleem, het hapert aan je discipline. Niet gaan sporten 'omdat het regent' of omdat je 'te moe bent' is geen reden, maar een slap excuus. En als je je dochter vertelt dat het niet uitkomt omdat je andere plannen hebt, zal ze dat echt niet erg vinden.

Zet je verstand op nul en ga gewoon, moe of niet en ook al komt het met bakken uit de lucht. Ik veroordeel je niet hoor, want wat je schrijft is echt niet uniek. Maar mijn ervaring is dat je achteraf prettig voelt dat je toch bent gaan sporten, naar de toneelcursus bent gegaan etc.

Dus een schema is een hulpje, maar werkt alleen als je ook de discipline hebt om het op te volgen.
10 jaar geleden
Je probleem is hoofdzakelijk dat je teveel ineens wilt veranderen. Neem je 1 of dingen voor die je echt heel belangrijk vindt om te gaan veranderen en plan die op een rustig moment of in ieder geval zodanig dat je er voor en na ruimte wat ruimte houdt om ze na te kunnen komen.

Hou je daar heel precies aan en lukt dat, dan voel je je daar prettig bij en geeft je weer een stimulans om verder te gaan en eventueel later uit breiden. Wat ook goed werkt is dat je iets gaat doen waar je niet zoveel zin in hebt en als het lukt mag je jezelf daarvoor belonen. Bijvoorbeeld even lekker op de bank met een kopje koffie of thee of een puzzeltje oplossen, een spelletje op de computer of tablet. Even een half uurtje tv kijken en verzin maar verder.

Maar voor alles geldt rustig aan en niet teveel ineens willen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de laatste regel van de eerste alinea staat het woord "ruimte" een keer teveel.
Ceeve
10 jaar geleden
Misschien is het handig om niet elke dag in te plannen, maar om regelmatig een rustdag in te lassen. Wat ook een stok achter de deur kan zijn om jezelf van te krijgen, is met anderen afspreken dat je naar de yoga of fitness gaat. Als je contact hebt met anderen op de sportschool, kun je vaste fitnessdagen in plannen. Ga je er alleen heen en voel je je eenzaam, dan kun je een sportmaatje zoeken. Dan helpen jullie elkaar aan het sporten. Vertel je dochter ook op welke vaste dagen je gaat sporten. Succes!