Vloeken als pleister op de wonden
13 juli 2009 1 reactie
Slecht nieuws voor de Bond tegen het Vloeken..
Het gebruik van krachttermen is dankzij onderzoek van de Engelse Keele University voor het eerst wetenschappelijk gelegitimeerd.
Want uit dat onderzoek blijkt dat vloeken lichamelijke pijn verlicht. Psycholoog Richard Stephens van de Keele University in Engeland gaat zelfs zo ver dat hij mensen adviseert om vooral te vloeken wanneer ze zich op welke manier dan ook verwonden.
Het onderzoek bestond eruit dat men studenten de handen liet onderdompelen in ijskoud water. Een deel van de studenten mocht daarbij hartgrondig vloeken en een ander deel mocht alleen maar 'rododendron' en andere, sociaal geaccepteerde woorden roepen.
De eerste groep rapporteerde minder pijnbeleving én was bovendien in staat om de handen gemiddeld 40 seconden langer in het ijswater te houden.
Nu nog onderzoeken welke vloeken garant staan voor maximale pijnverlichting.
Bron: Scientific American
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk 't wel: afreageren.
Hoeft niet persé een vloek te zijn hoor, een of meerdere krachttermen verlichten ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat helpt enorm. Je vraagt immers aan Onze Lieve Heer of ie jou verdoemt. Zodra je hebt gemerkt dat dit niet heeft plaatsgevonden, valt die lichamelijke pijn natuurlijk wel mee.
14 jaar geleden
nee, dat niet, maar het is wel een uitlaatklep voor de pijn.
je hoeft niet perse te vloeken, een harde uitroep helpt net zo goed :))
Rieneke1
14 jaar geleden
De pijn die je voelt wordt wer niet minder op. Het leid je alleen af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je baalt en je hebt weerstand je wil het niet,het is het zelfde als je iets moois kapot laat vallen ,je wil het niet zien maar zekr niet voelen als je pijn hebt. Dan is een godvrrrrrrrr snel gemaakt .Het is een reactie op iets wat je niet toestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut, het leidt af. Wat ook helpt is een mooie meid die je kust.