Hoor ik nu minder of verbeeld ik het me?

Een paar dagen geleden op woensdagavond toen ik hielp met eten koken liet ik per ongeluk een houten snijplank vallen voor mijn voeten. Dat hoorde ik toen hard vallen op de grond en toen voelde het ook zo dat mijn oren een goeie tik kregen. Dat gevoel heb ik vaker als ik voorwerpen hoor vallen maar deze keer leek de tik wel wat harder. Vlak daarna kreeg ik het idee dat ineens wat minder hoorde. Nu ben ik bang dat ik gehoorbeschadiging heb opgelopen.

Ik heb aan mensen gevraagd of het waar is dat ik wat gehoorbeschadiging zou kunnen hebben opgelopen. Iedereen zegt dat ik het me verbeeld maar ik kan dat maar moeilijk geloven omdat ik nu al een paar dagen het idee heb dat ik minder hoor.

Ik ben trouwens ook erg snel bang voor gehoorbeschadiging omdat ik ook gevoelige oren heb. Ik voel me de laatste tijd ook redelijk angstig door het idee de hele tijd te hebben dat ik minder zou horen en probeer te geloven dat ik het inbeeld maar dat lukt me maar niet. Voor mijn gevoel weet ik echt niet wat ik ermee moet omdat mensen mij niet geloven en ik hen niet maar mijn vraag is dus of ik echt wat gehoorbeschadiging heb of het me echt verbeeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Alleen een deskundige kan dat beoordelen. Ga dus naar je huisarts. Hij kan je zonodig ook helpen met het probleem met je verbeelding.
Amadea
9 jaar geleden
En weet je wat ook mogelijk is, Poedeltje? Dat jij toevallig nu vrij veel oorsmeer in je gehoorgangen hebt zitten en dat je daardoor nu wat minder hoort dan anders. Dat kan je even bij de huisarts laten controleren, en als dat zo is dan kan hij/zij dat met een waterspuit weer schoon maken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoortest kun je gratis laten doen inderdaad

Het beste antwoord

Naast het 'absolute horen' is er ook een 'relatief horen'.

Het eerste wat je soms moet doen, is eens lang en almaar harder door je neus te blazen terwijl je je oren dichthoudt, tot je je trommelvlies hoort 'klikken' (velen zeggen dat niet gezond is, maar als je dat van kleinsaf doet en niet overdrijft is dat normaal). Kijk of je plots beter hoort, want dan heb je gewoon wat meer oorslijm of oorproppen.

Vervolgens doe je een test met klassieke muziek en een koptelefoon. Zet de versterker op 0 en draai open tot je minimaal hoort. Dan luister je één minuut. Op het einde van die minuut zul je beter horen dan in het begin. Noteer die stand van de versterker (draaiknop of digitaal nu meestal, meestal 3 bij dure versterkers). Dan zet je het geluid tot het echt luid is en dat doe je maar 5 seconden. Draai terug naar de stand waar je eerst naar luisterde en kijk hoe lang het duurt voor je terug muziek hoort. Dit moet ook binnen de 30 seconden à 1 minuut liggen.

In de Kinepolis (Mechelen, België) kun je ook testen welke frequenties je nog hoort: als 49-jarige hoor ik niet meer boven de 14.000 Herz en zo bestaan er gsm-triltonen die ik mijn jongere leerlingen gaf en die ik als leerkracht niet hoor, maar zij wel als 'ambetant geluid' ervaren. Die testen kun je ook afleggen bij een gehoorspecialist, maar let op: zij zullen soms beroepsmatig je sneller angstig maken (en je bent al zo angstig, lees ik) dan nodig is.

Het belangrijkste overlevingsorgaan en zintuiglijk waarnemingsinstrument is nog steeds ons gezicht (gevoel buiten beschouwing gelaten), meer dan onze oren. Het gevoeligste is normaal onze neus (gevolg door onze smaak, ik vraag me trouwens lang af of reuk en smaak niet van hetzelfde zijn, alles gaat ten slotte over fysische/psychische trillingswaarneming en trillingsvergelijking).

Dus nee: een heel korte decibeloverschrijding is zelden schadelijk, tenzij het veruit boven de 100 decibel gaat (borden in vaatwas, varken dat roept, baby die schreit behoren hierbij), langdurige en minder decibeloverschrijding is veel schadelijker (dure Ipod is standaard begrensd; goedkope MP3-spelers zijn te vermijden daarentegen om die reden) en als je van jongsaf aan altijd overbeschermd geweest ben, ben je bizar genoeg ook gevoeliger voor gehoorbeschadiging of gehooroverbelasting dan anderen.

Angsten moet je leren beheersen ten slotte: meten en weten. Minder horen hoort bij verouderen, liefst zo traag mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS: een houten snijplank maakt een dof, verlengd, gedempt geluid. Een plastic snijplank op tegels is al luider en scherper. Maak onderscheid tussen iets 'luids' en iets 'waarvan je denkt dat het luid is'. Er bestaan ook apps om decibels plus of meer (niet helemaal juist) te meten op zowel Iphone als op Android (weet niet of dit voor Windows Phone = WP8.1 bestaat).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De snijplank viel op een vloer met harde tegels. En het is zo ook dat ik al van jongs af aan altijd mijn oren bij harde geluiden probeer te bedekken met mijn handen omdat ik erg bang ben voor harde geluiden. Ik ben nu net 16 jaar en heb gevoelige oren doordat ik een autistische stoornis heb. Maar ik heb de angst vooral omdat ik weet dat als je gehoor is beschadigt het ook zo zal blijven. Maar bedankt voor uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je echte testen moet afleggen voor je zo snel meegaat in de 'mode' je in het autistiforme spectrum onder te brengen. Echte psychologen zullen eerder voorzichtig (zijn allemaal voorzichtig in tegenstelling tot veel therapeuten met veel minder jaren opleiding die je veel sneller in een 'vakje' stoppen maar waardoor je die neptherapeuten net 'liever' ziet dan iemand die je niet direct uit de vuist een antwoord geeft, waarheid is soms complex) en ik denk dat je bedoelt dat je bij de groep 'hooggevoeligen' hoort. Dit klopt in die zin dat je al van kleinsaf bang was en dus luide geluiden meer meed dan anderen die die angst al van heel klein 'beheersten' of experimenteerden met de drempel van pijn en dus ook van gevoeligheid en daardoor hun gevoeligheid beter controleerden, soms ook beschadigden. Voor je 17de is er niet zoveel definitief, pas na je 21ste tot 30ste levensjaar gaat je lichaam niet verder groeien. Maar wat ik bedoel is dat bij een beschadigd gehoor (dat iedereen dus krijgt met te verouderen, echt niets om bang voor te zijn, integendeel, wie ouder wordt voelt soms minder pijn anders zou je niet eens ouder kunnen worden of met je slijtage kunnen omgaan) je lichaam en verstand extra trucs gebruikt namelijk liplezen, ervaring gebruiken om te kijken wat gezegd wordt en je mensen zou beter moeten begrijpen vanuit je levenswijsheid en je ALTIJD je concentratie kunt oefenen om echt BETER te horen. Integendeel: als je hooggevoelig bent, moet jij dit zelfs BETER kunnen dan anderen, maar omgekeerd als je beter hoort, zul je SLECHTER horen omdat je het niet geleerd hebt je meer te focussen doordat je altijd wegliep van luide dingen en het lichaam de meest luie weg ook jammer genoeg kiest. Elke pro is een contra. Nee, iets wat valt zal echt uiterst zelden je gehoor beschadigen: beschadiging ontstaat voor 85% door langdurige belasting (een foute motohelm die 100 km lang 'fluit kan 'zonder het te weten veel schadelijker zijn, maar zelfs daarvan herstelde mijn gehoor beter dan ik dacht). Nee, als je niet je oren op dancings en concerten te veel belastte, moet je je geen zorgen maken om het vallen van een bord. Beheers je angsten en leer je gehoor te testen en uit te dagen. Als je minder hoort, zul je ontdekken dat concentratie meer kan doen dan je (nu slechts minimale) gehoorschade je af kan nemen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens nog een laatste vraag daarna hou ik er echt mee op en ik heb uw boodschappen ontvangen en begrijp het nu goed en hierna laat ik u verder met rust. Ik heb geprobeerd zoals u zei mijn oren dicht gehouden terwijl ik steeds harder door mijn neus ging blazen maar hoezo zeggen mensen dat dit slecht is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen zeggen dat dat slecht is, omdat je trommelvliezen eigenlijk op dezelfde manier belast worden als bij een eenmalige ontploffing. Maar het is een vlies dat licht rekbaar is en het staat al onder druk door het slijm dikwijls en door dat blazen hou je het eigenlijk flexibel. Dus opnieuw: als je dat leert als je jong bent en je doet dat, leer je dat vlies net flexibel houden. Mooi wat je zegt overigens en dat je de deemoedigheid en nederigheid hebt om zo over jezelf te durven nadenken en toe te geven dat elke mens ook vol van angsten zit, maar een verstand heeft om over elk van die risico's ZELF na te denken i.p.v. zomaar te geloven wat de eerste de beste zegt. Ik zal ook wel ongelijk hebben op sommige vlakken of in andere omstandigheden, maar samen zitten we al bij de juiste logica, denk ik. Nooit zeggen: 'laatste vraag'. Dat is niet zo goed. Zeker hier niet!

Andere antwoorden (1)

Ga naar Schoonenberg hoorcomfort (of een andere zaak die zich met gehoor bezighoudt: Audiciën) en laat een gehoortest afnemen.
Je krijgt dan een uitdraai welke frequenties je minder hoort en ze kunnen je dat uitleggen hoe je zo'n uitdraai moet lezen.

Maak je geen zorgen, voor alle problemen is een oplossing en misschien zijn er wel helemaal geen problemen.
Ivana