Ik heb vaak tintelingen in mijn lichaam, hoe ontstaan die eigenlijk, en wat doen mijn spieren als ze tintelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
waar in je lichaam? heb je ook last van stress? want daardoor kunnen je spieren verkrampen en dit kan ook tintelingen geven.
is je doorbloeding goed? beweeg je genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ze ook regelmatig, vaak na intensief sporten. Misschien dat je spieren dan een beetje ver streek zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka Volgens mij is mijn doorbloeding wel goed, ik beweeg juist verschrikkelijk veel, dus misschien ligt het dan daaraan @wertos?
Ritsuka
9 jaar geleden
misschien beweeg je dan wel te veel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zou ook kunnen minder bewegen dus?
Ritsuka
9 jaar geleden
Je zou het in elk geval eens kunnen proberen. Misschien geeft je lichaam op deze manier aan dat je meer rust nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie iedereen!

Het beste antwoord

De tintelingen komen niet echt van uw spieren. Meestal gaat het over storingen of knellingen die dan door uw zenuwstelsel geregistreerd worden als 'verdovend/koud/warm' en die pulsen zorgen voor het 'tintelende' gevoel (pulsering van stoornisindicaties) hoewel die registraties dus wel kunnen wijzen op bijv. haarspiertjes die aan en af gaan terwijl ze eigenlijk al een zuurstoftekort hebben door een geknelde ader ergens.

Dit kan heel eenvoudig voorkomen door iets te knellen. Secundair kan echter een houding vroeger geen probleem geven en bij ouder worden of in een andere situatie plots wel problemen geven (bloeddruk is ook bepalend, oudere mensen hebben hoedanook zelfs een hogere bloeddruk om hetzelfde bloed door dezelfde vernauwende en verkalkende aders te krijgen zonder dat je het zelfs knelt; bloedklonters zijn voor oudere mensen dan ook sneller fataal waar jongeren in hun aders nog hele hoge bloeddruk kunnen verdragen in noodgevallen).

Maar dit kan ook bij groei voorkomen, bij ziekte, bij wijzigingen in voeding of medicatie, bij overgevoeligheid, bij knellingen van zenuwen in de rug (motards die bijv. almaar meer een slapende hand krijgen kunnen dan een zenuwoperatie laten uitvoeren aan de hand zodat die 'knelling' omzeild wordt, hoewel het wel degelijk eigenlijk van de verouderende of fout geplooide rug komt), bij trainen of overtrainen of fout sporten, bij luier worden, zelfs bij het wisselen van seizoenen en ons daaruitvolgende gedragsaanpassingen (of gebrek aan gedragsaanpassingen).

Pas als je zenuwen ook de spieren niet meer kunnen aansturen, wordt het echt problematisch: bijv. dat je door je benen zakt nadat je een bloedvat langdurig afsloot waardoor de zuurstoftoevoer naar die spieren te lang wegviel en de zenuwen met de juiste pulsen niet meteen de spieren in noodspanning kunnen zetten.

1. Zie het concrete geval na.
2. Kijk of je deze identieke situatie vroeger ook had zonder last van de nieuwe verschijnselen.
3. Kijk of je de oude situatie exact kunt nabootsen en of de symptomen verdwijnen.
4. Test of het verdwijnt bij andere houdingen door lichaamsdelen te strekken en de bloeddoorstroming te verbeteren.
5. (niet aangeraden zonder dokter): Kijk of je met een aspirine of andere bloedverdunner nog steeds dezelfde verschijnselen hebt. Let op: diagnose na nemen van medicatie is altijd misvormd dan, zuivere diagnose is altijd 'sober'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!