Een vriendin van mij heeft pas de diagnose MS gekregen en moet nu kiezen welke medicatie ze wil gebruiken.

Ze wil echter ook graag weten wat de verschillende medicatie doet voor de rest van je lichaam? Dus niet alleen wat de bijwerkingen zijn, maar wat doet de medicatie voor de rest van je lijf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik denk dat je deze vraag het beste kunt stellen op een lotgenoten groep.
MS heeft zo'n lotgenotengroep:

http://www.msvereniging.nl/

Hier kun je ongetwijfeld ervaringsdeskundigen uithoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site MSweb vind je alle informatie die je nodig hebt. Uitleg over wat MS is, welke behandelmethodes er zijn, een lotgenotenforum etc. Zeer informatief. Hier in Nijmegen is een MS-centrum waar uitsluitend MS behandeld wordt. Er is er nog een of meerdere in Nederland, kun je ongetwijfeld op die site vinden. Het Ms-centrum in Nijmegen heeft ook een informatie-gedeelte met allerlei folders. Die post is bemand, dus je kunt ook vragen stellen op allerlei gebied. Een absolute aanrader.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het Ms-centrum in Nijmegen is een soort ziekenhuis waar neurologen werken. Er worden daar ook behandelingen gegeven zoals infuuskuren. Er zijn verpleegkundigen die spreekuren hebben, een psycholoog etc. Je kunt er niet verblijven , maar er is volop contact met ziekenhuizen. Er komen mensen ui het hele land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patiënten met MS hebben vaak heel veel baat met gewoon wiet... Je kunt het zelfs op doktersrecept krijgen... En als je roken een probleem vindt, koop voor 5 tientjes er een verdamper bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dikke-1
AWM
14 jaar geleden
@Vliegje: Onverantwoorde medische adviezen mogen helaas op deze webiste. Er is geen arts bij GV die deze uitingen op inhoud kan beoordelen. Het is dus beter om deze adviezen niet te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch nog even voor jou XiniX; als iemand de diagnose MS krijgt staat zijn hele leven op de kop. Er komt veel informatie op iemand af; je moet dan een behandelmethode kiezen variërend van tabletten of injecties tot infuuskuren. Het is een zeer ingrijpende periode in iemands leven. Dus nogmaals het verzoek om een vraag eerst te lezen; dan sprenkel je daar je inlevingsvermogen over; dan denk je nog even na; en dan kun je een weloverwogen antwoord kiezen.
AWM
14 jaar geleden
@Question: Je doet hem een onmogelijk verzoek. Zo snel mogelijk op zoveel mogelijk vragen antwoorden staat haaks tegenover het weloverwogen antwoorden kiezen.
paulus811
14 jaar geleden
Xinix, ik moet vaak lachen om je antwoorden (positief bedoeld), soms zijn ze waar of deels correct, maar hier sla je de plank echt volledig mis. MS is echt niet met een stickie te genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf medisch bioloog (die bestuderen gezonde systemen, geen zieke), maar weet dat er onderzoek is gedaan naar de werking van cannabis op de pijnverlichting bij MS. Daarnaast geeft XiniX ook een link aan die hier op wijst. Je zou ook kunnen kijken op http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/21974575/hoofdstuk/21974613/ In ieder geval zou ik zelf als ik MS had vooral eens mijn licht opsteken bij de patientenvereniging van MS patienten en niet op een vraag/antwoord site als deze mijn informatie halen. Het experimenteren met cannabis kan schadelijk zijn als je het gaat roken (vanwege de teer). Zoiets zou je nooit op eigen houtje moeten gaan proberen.
Allereerst is MS een vreselijke diagnose. Je zit in een trein die gaat ontsporen, maar je weet niet wanneer en je kunt er niet uit.

Het is sterk afhankelijk van het stadium van de ziekte, maar met de juiste voeding (geen alcohol, koffie en zo is er een hele lijst die je moet mijden) schijn je medicatie iets uit te kunnen stellen. Ook zijn er experimentele behandelingen door een arts in Italie waarbij ijzerophoping in de aderen van de hersenen wordt verholpen. Daar zijn verbluffende resultaten mee geboekt, mensen in een rolstoel konden weer lopen na de relatief eenvoudige behandeling. Ik roep absoluut niet dat MS te genezen is, maar graaf eens in de informatie die er over deze behandeling is. Momenteel is de wachtlijst 2 jaar en zijn de kosten ongeveer 5.000. Deze worden (nog) niet vergoed door de ziektekostenverzekering.
14 jaar geleden
dat is niet gering zeg.
het beste is de arts vragen wat hij qua medicatie in gedachten heeft.
en zoek op een MS-forum eea verder uit.
elk lichaam reageert op z'n eigen manier.

hoe jouw vriendin zal reageren hangt ook af van de progressie van de MS. je kunt niet alles over een kam scheren. ook niet qua behandeling.
dat is allemaal zo individueel.

beetje van de schrik bekomen?
zoek rustig van alles uit
eer je aan wat dan ook begint qua pillen etc.

heel veel sterkte!