Wanneer is een kind volwassen?

De pubertijd is de eerste aanzet tot volwassenheid, maar het zijn dan nog steeds kinderen, zo ervaren we dat ook.
Maar dan ineens is het kind volwassen maar waardoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +!
Ik denk dat een mens volwassen is hij vergeten is hoe het was om kind te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, de andere vraag lijkt er inderdaad veel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn dochters ging het heel hard toen ze gingen stappen.

Het beste antwoord

Wat is "volwassen"? Wanneer is iemand dat? Wat betekent het voor je als je het bent?
Betekent het dat je niet meer kinds bent, niet meer speels bent of niet meer gek kan doen? Of betekent het alleen dat je mag autorijden en je eigen lunch klaar maakt?

Sommige mensen zullen door een bepaalde ziekte of aandoening nooit volwassen genoemd worden, al hebben zij er in feite de leeftijd voor. Zij hebben voortdurende verzorging nodig waardoor zij steeds als kind gezien blijven worden.

Er zijn ook mensen die uitstekend voor zichzelf kunnen zorgen en de leeftijd allang bereikt hebben om volwassen genoemd te mogen worden. Zij blijven echter thuis bij hun ouders wonen, krijgen geen partner en blijven zich geestelijk vastklampen aan hun moeder.
Is dat volwassen te noemen? Het gekke is dat men deze mensen wel degelijk volwassen noemt, maar hen aanmaant zich er ook naar te gedragen.

Ook zijn er mensen die voor hun leeftijd kinderen genoemd worden, maar zich meestal door de gezinssituatie of andere buitengewone ervaringen volwassener gedragen dan de meeste volwassenen ooit zullen doen. Compleet met het voor henzelf zorgen erbij.

Maar wat betekent dat dan? "Volwassen gedragen"?
Ik kan prima voor mezelf zorgen, heb een baan, maar heb moeite om mij onafhankelijk op te stellen. Ook kan ik nog zo gek of speels doen als maar mogelijk is. Ik ben 21. Ben ik volwassen?

Ik denk dat met "volwassen" een bepaalde weg bedoeld wordt waar iedereen langs komt in zijn leven. Misschien zal niemand het einde van deze weg ooit bereiken, maar de ene komt verder dan de ander.
Met de pubertijd wordt misschien bedoeld dat mensen aan deze weg naar het volwassen worden mogen beginnen. Het startpunt. Plotseling worden ze van hun veilige sprookjesvallei op deze weg gesmeten die vol gaten en heuvels zit. En dan maar kijken hoe ver ze komen.

Ieder heeft zijn problemen, zijn angsten, zijn speelsheid, zijn fouten. Het lijkt soms of er met "volwassen" iets perfects bedoeld wordt, maar dat zal niemand ooit bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Volgens de wet bij 18 jaar en financieel als ze 21 jaar zijn. Voor de natuur sommige vroeg 17 a 18 jaar, andere worden het nooit. Dus de vraag is moeilijk te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de wet is een kind van de ene op de andere dag volwassen, in werkelijkheid gaat dit geleidelijk aan en voor elk kind in een ander tempo... Onderdeel van volwassenheid zijn bijv een baantje hebben en houden, verantwoordelijk zijn voor je eigen daden, een zelfstandige huishouding voeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit als ze uit huis gaan( behalve als je tot je 30ste thuis blijft wonen)zodra ze voor zichzelf moeten zorgen.
En dan nog kan je afvragen wat 'volwassen' is sommige mensen worden nooit helemaal volwassen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kind is met 34 jaar nog steeds zeer onvolwassen op zn tijd ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zal een biologische volwassenheid zijn , maar wanneer is een MENS volwassen ? Als we volledig de verantwoording nemen voor wat we denken voelen en ons handelen. Ik ben op 37 jaar nog niet helemaal volwassen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch gezien is iemand volwassen als hij of zij lichamelijk volgroeid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat schild per persoon af. Sommigen zijn op z'n 12 al. En bij sommigen duurt weer jaren dat die volwassen word. Het hangt natuurlijk wel van opvoed af. Ik zelf nog niet een volwassen. Doe zelf nog wat kinderachtigs zelfs terwijl ik al 35 ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We noemen iemand een volwassene als die zelfstandig, dus zonder de hulp van anderen, kan handelen.

Dit is een wat rekbare definitie, want niet iedere volwassene kan zich op elk moment en in elke situatie redden. Iemand die geen fietsband kan plakken, zal de hulp in moeten roepen van een fietsenmaker. Het besluit om dat te doen, kan wel zelfstandig worden genomen. Hij kan zich er door zijn volwassenheid ook niet op beroepen, dat hij niet wist dat hem het geld zou kosten.

Wettelijk is iemand volwassen (of meerderjarig) vanaf een bepaalde leeftijd. In de meeste landen is die leeftijd 18 jaar, maar dit kan ook jonger (16) of ouder (21) zijn. In Nederland is men vanaf 18 jaar volwassen / meerderjarig, en vanaf 21 jaar geheel onafhankelijk. Een meerderjarige is in de meeste rechtsstelsels handelingsbekwaam en zal dus voor al zijn eigen rechtshandelingen moeten instaan. Als men strafrechtelijke delicten begaat, kan men nu bovendien in plaats van volgens jeugdstrafrecht nu volgens volwassenenstrafrecht worden berecht.

Ook gedrag kan een ijklat vormen. Wanneer iemand blijk geeft van zelfstandigheid en een zekere bedachtzaamheid in zijn gedrag, dan noemen we dit volwassen gedrag. Hiertegenover staat onvolwassen gedrag, waarmee we gedrag bedoelen waaruit duidelijk blijkt dat iemand nog niet zelfstandig is.

Biologisch gezien is iemand volwassen als hij of zij lichamelijk volgroeid is. Een ander kenmerk van biologische volwassenheid is het zich kunnen voortplanten. Beide definities zijn in de huidige tijd enigszins achterhaald, omdat nu ook vooral het hebben van een betaalde baan (waarvoor een opleiding moet worden gevolgd) meestal pas mogelijk is op een leeftijd (ca. 22-30 jaar) die jaren na de seksuele (ca. 16 jaar) en lichamelijke (ca. 18 jaar) volwassenheid wordt bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk 25 jaar want de hersenen zijn volgegroeid tot 25 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand is pas volwassen als hij/zij verantwoordelijkheid aan kan en zijn/ haar eigen boontjes kan doppen.
Wanneer een puber zelf nadenkt en beslist en jou als ouder uit kan leggen waarom en hoe het zo is en jij als ouder denkt: " verrek, hij/zij heeft gelijk", is hij/zij al een stuk volwassener dan je dacht. Wanneer je dan ineens als ouder merkt dat je kind alles alleen gaat regelen en het ook nog zo doet als je het hem/haar geleerd hebt en zonder tegenspraak en 'kop in de wind', jij als ouder een volwassen gesprek met jouw kind kan voeren, dan weet je dat hij/zij ineens volwassen is. Waarschijnlijk was hij/zij dit al eerder, maar eens komt het moment dat het je opvalt. Bij dochters is het eerder, die gaan eerder de deur uit en hebben alles geregeld, bij zonen duurt het langer omdat die "makkelijker" zijn. De meeste mannen zijn nog steeds graag kind en gedragen zich vaker onvolwassen dan vrouwen, maar als het erop aan komt, kunnen ze een rots in de branding zijn en reageren ze weer volwassen.
De onvolwassenheid bij veel mannen is dus alleen gedrag, denk ik. Het betekent niet dat alle mannen zo zijn natuurlijk, maar wel bij vele van hen. :)
amc
14 jaar geleden
Mijn zoon werd pas echt volwassen toen hij een vriendin kreeg, wat behoorlijk serieus is.
Hij leeft nu veel regelmatiger en neemt steeds meer zijn eigen beslissingen.
Wij als ouders raken meer op de achtergrond, en wij laten hem daardoor steeds meer los.
Het enigste waarin hij nog wel onvolwassen is, is zijn kleren opruimen.
Als je in zijn kamertje komt ligt de vloer bezaaid met kledingstukken.
Zijn vriendin begint er ook al over te klagen, want die is punctueel netjes.
Maar ook dat komt vast goed, want ze houden elkaar goed in evenwicht.
Ik ben wel blij dat ik veel van onze opvoeding in hem gespiegeld zie, zoals fantsoen, respect, en liefde voor alles wat leeft.
Nu kan ik hem loslaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch m.b.t. voortplanting meisjes rond de 12 en jongens rond de 14. Juridisch vanaf 18; financieel vanaf 21.

Emotioneel is het groeiproces tussen de 16 en 30; adolescenten (jong volwassenen moeten vaak hun eigen weg leren vinden. Sommige maken dit proces nooit af ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is iemand volwassen als die persoon inziet dat hij of zij voor zichzelf leeft, en z'n eigen weg moet gaan in wat voor situatie/tijd dan ook. en als daar een bepaalde kans voor "ontbreek" er een manier gezocht word om zelf die kans de creëren.
en op die manier steeds dichter bij zijn of haar uiteindelijke doel te kunnen/willen komen

voor ''de staat'' is het ''natuurlijk'' 'n ander verhaal, zij zien volgens mij geen verschil tussen ''een bepaalde leeftijd behalen'' en ''volwassenheid behalen''
als in : leeftijd = volwassenheid.
nou dat is dus verre van waar, als je 't mij vraagt.

maarja dat denk ik dan (als volgens de wet onvolwassen persoon).

(mijn excuses voor eventuele spelling fouten & voor het niet lezen van andere antwoorden en voor het dus mogelijke dubbele antwoord)

Toegevoegd na 7 minuten:
oh en wat pubertijd betreft, dat is volgens mij het aanpassen van het lichaam. waardoor ontwikkeling van de geest beter mogelijk word gemaakt, dit heeft volgens mij verder weinig met de kennis te maken die je als kind al had.

dus pubertijd is volgens mij vooral uiterlijke volwassenheid, die innerlijke volwassenheid ook mogelijker maakt, maar die zul je uiteindelijk toch zelf moeten gaan behalen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind lichamelijk tot 25 jaar omdat dan de hersenen volgroeit zijn,geestelijk wanneer iemand rekening met de gevolgen van zijn actie's kan houden,in staat is voor zich zelf te zorgen,en op tijd hulp weet in te schakelen wanneer er hulp nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf 17, maar heb heelveel vrienden tussen de 20 en 30 waarmee ik een veel betere band heb dan die paar vrienden van mijn eigen leeftijd. Ik denk dat ik door dingen die ik heb meegemaakt op jongere leeftijd misschien nu al veel volwassener ben dan anderen van mijn leeftijd ofzo. Alleen financieel ben ik nog wel van mijn ouders afhankelijk.