Een vitamine D tekort, verhoogd dat de kans op het krijgen van diabetes?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Welk type diabetes? En waarom zou er een connectie zijn tussen die 2?

Antwoorden (2)

Nee, een vitamine D tekort en diabetes hebben niks met elkaar te maken.
Een te hoge BMI (te zwaar voor je lengte) verhoogt wel de kans op het krijgen van diabetes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitamine D wordt altijd, terecht, geassocieerd met de botaanmaak/ afbraak. Hoe meer onderzoek er gedaan wordt naar dit vitamine, hoe meer blijkt dat het veel meer effecten heeft. Eigenlijk is al jaren duidelijk dat vitamine D niet meer aangeduid zou moeten worden als een vitamine; het lijkt veel meer een hormonale rol te spelen dan een "vitamine"-rol. Dit laatste blijkt al uit het feit dat het lichaam vitamine D zelf aanmaakt, en zijn rol op de gehele calcium-, fosfaat-, parathormoon- (dat dan weer wel als hormoon wordt aangeduid) huishouding.

Naar mijn weten kwam het eerste onderzoek naar de rol van vitamine D bij diabetes al in 2011 uit. Bij dit onderzoek bleek dat mensen met een verlaagd vitamine D inderdaad een verhoogd risico hebben op diabetes. Uit mijn hoofd kreeg van de groep mensen met een verlaagd vitamine D 6% diabetes binnen 5 jaar; in de controle groep 3%. Als er verder gecorrigeerd werd voor bekende risicofactoren dan liep het risicoverhogende effect van een verlaagd vitamine D op tot (weer uit mijn hoofd) 50-60%.
In middels is gebleken dat als je mensen met diabetes vitamine D geeft de diabetes vaak beter gereguleerd raakt.
Bovenstaande gaat overigens over diabetes type 2.

Er is ook onderzoek bekend waaruit blijkt dat vitamine D substitutie in het eerste levensjaar het risico op diabetes type 1 verkleind (hoeveel kan ik even niet meer herinneren.

De onderzoeken die ik hier aanhaal zijn zogenaamde observationele onderzoeken; dat betekent dat ze alleen beschrijven dat bij mensen met een lager vitamine D vaker diabetes voorkomt. Ze geven geen verklaring voor deze observatie. Naar mijn weten is dan ook nog niet duidelijk wat de precieze rol van het vitamine D bij diabetes dan is. Het is ook zeker niet uitgesloten dat er een heel ander proces aan de gang is, dat bijvoorbeeld zowel het vitamine D verlaagd en het glucose verhoogd; in dat geval zou het vitamine D dus geen enkele rol bij diabetes spelen.
De onderzoeken zijn gedaan in het buitenland; het is dan ook niet duidelijk of dit allemaal ook geldt voor de Nederlandse/ Belgische situatie.
Daarbij is vitamine D ook een niet geheel ongevaarlijk stofje; bovenstaande is dan ook geen pleidooi voor elke diabeet om vitamine D te gaan nemen.

Of een vitamine D tekort diabetes veroorzaakt is dus onbekend; we kunnen niet verder gaan dan zeggen dat er wel een associatie is tussen vitamine D tekort en diabetes.