Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vitamine D tekort, verhoogd dat de kans op het krijgen van diabetes?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
792
Ritsuka
9 jaar geleden
Welk type diabetes? En waarom zou er een connectie zijn tussen die 2?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, een vitamine D tekort en diabetes hebben niks met elkaar te maken.
Een te hoge BMI (te zwaar voor je lengte) verhoogt wel de kans op het krijgen van diabetes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitamine D wordt altijd, terecht, geassocieerd met de botaanmaak/ afbraak. Hoe meer onderzoek er gedaan wordt naar dit vitamine, hoe meer blijkt dat het veel meer effecten heeft. Eigenlijk is al jaren duidelijk dat vitamine D niet meer aangeduid zou moeten worden als een vitamine; het lijkt veel meer een hormonale rol te spelen dan een "vitamine"-rol. Dit laatste blijkt al uit het feit dat het lichaam vitamine D zelf aanmaakt, en zijn rol op de gehele calcium-, fosfaat-, parathormoon- (dat dan weer wel als hormoon wordt aangeduid) huishouding.

Naar mijn weten kwam het eerste onderzoek naar de rol van vitamine D bij diabetes al in 2011 uit. Bij dit onderzoek bleek dat mensen met een verlaagd vitamine D inderdaad een verhoogd risico hebben op diabetes. Uit mijn hoofd kreeg van de groep mensen met een verlaagd vitamine D 6% diabetes binnen 5 jaar; in de controle groep 3%. Als er verder gecorrigeerd werd voor bekende risicofactoren dan liep het risicoverhogende effect van een verlaagd vitamine D op tot (weer uit mijn hoofd) 50-60%.
In middels is gebleken dat als je mensen met diabetes vitamine D geeft de diabetes vaak beter gereguleerd raakt.
Bovenstaande gaat overigens over diabetes type 2.

Er is ook onderzoek bekend waaruit blijkt dat vitamine D substitutie in het eerste levensjaar het risico op diabetes type 1 verkleind (hoeveel kan ik even niet meer herinneren.

De onderzoeken die ik hier aanhaal zijn zogenaamde observationele onderzoeken; dat betekent dat ze alleen beschrijven dat bij mensen met een lager vitamine D vaker diabetes voorkomt. Ze geven geen verklaring voor deze observatie. Naar mijn weten is dan ook nog niet duidelijk wat de precieze rol van het vitamine D bij diabetes dan is. Het is ook zeker niet uitgesloten dat er een heel ander proces aan de gang is, dat bijvoorbeeld zowel het vitamine D verlaagd en het glucose verhoogd; in dat geval zou het vitamine D dus geen enkele rol bij diabetes spelen.
De onderzoeken zijn gedaan in het buitenland; het is dan ook niet duidelijk of dit allemaal ook geldt voor de Nederlandse/ Belgische situatie.
Daarbij is vitamine D ook een niet geheel ongevaarlijk stofje; bovenstaande is dan ook geen pleidooi voor elke diabeet om vitamine D te gaan nemen.

Of een vitamine D tekort diabetes veroorzaakt is dus onbekend; we kunnen niet verder gaan dan zeggen dat er wel een associatie is tussen vitamine D tekort en diabetes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding