Ja want je huid word dunner
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot een leeftijd van ongeveer 30 jaar worden botten steeds zwaarder. Dat komt door groei en door opname van calium en fosforzouten in de botstructuur. Vanaf deze leeftijd neemt de botmassa af. Bij mannen gaat dat langzaam, bij vrouwen wordt dit proces tijdens de overgang versneld door het wegvallen van oestrogeen. Vanaf een leeftijd van ongeveer 30 jaar worden botten dus niet zwaarder naarmate je ouder wordt. Zware botten zijn ook nooit een verklaring voor overgewicht. De botten van te dikke mensen zijn nauwelijks zwaarder dan die van slanke mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt een beetje af van de definitie die je hanteert over 'botten'.

Samengevat kun je stellen: zolang je groeit, krijg je meer botmassa.

Kleine nuance 1: de verkalking van gewrichten (jicht) kan de botten wel degelijk 'zwaarder' doen worden, maar ik volg de theorie hierboven dat de 'botten zelf' eigenlijk niet zwaarder worden maar eerder lichter. Andere mensen hebben dan eerder last van het poreuzer worden (en ook sneller breken) van hun botten en dat leidt dan wel tot de 'standaard' lichter wordende gebeentes.

Kleine nuance 2: Als je je beenderen zwaar 'belast' (schokken, zware sport, belasting), zal je lichaam altijd toch pogen om kalk om te zetten naar botten. Heel moderne medicatie en voedselsupplementen blijken er trouwens ook al in te slagen om soms je botweefsel terug dichter te maken (vooral kraakbeen is een belangrijk element hierin), maar dat staat nog in medische kinderschoenen en is een proces met vallen en opstaan (lukken en mislukken). Zelf ben ik zo nu weer 2 cm groter nadat mijn rug eigenlijk "compleet versleten" was (in de uitdrukking '80 jaar oud'), maar door eerst de spieren terug te verzwaren, zijn vervolgens ook de pezen beter gaan hechten en merk ik (tegen alle medische adviezen in en meer dan een jaar 10 à 15 sporttraining per week incl. het lopen op harde ondergrond en nu zelfs turnen), dat mijn babydrankjes Fristi dan toch ook weer de botmassa in hun afgang remden (vraag is of de botmassa echt zwaarder is, laat ik je weten als we binnen een paar jaar nieuwe rugfoto's nemen). Dit laatste is een uitzonderlijk proces, een beetje tegen de natuur in, en vergt een zeer intensieve aanpak.

Als we je vraag dus "zuiver" beantwoorden, kun je wetenschappelijk stellen dat de botten op zich tot 21 jaar zwaarder worden, dan heel lang stabiliseren (de enen tot 30 jaar, de anderen tot 40 jaar en zelfs later en daar telt ook de opgeslagen voorraad calcium bijvoorbeeld, zelf blijf ik liters volle melk per week drinken, maar die kan hooguit voor behoud van mijn beenderen zorgen, niet meer echt voor groei), maar als je de vraag "ruimer" bekijkt in het geheel van je totale gewicht (vet telt het minst, maar spierweefsel+pezen+botten zelf, mag je eigenlijk dan wel als een geheel beschouwen en dat blijft interageren op de manier waarop je het belast).

Wie stopt met sport/werken, versnelt het poreus=licht worden van je botten.

Als je echt veel oudere mensen ziet, zie je trouwens dat die weeral krimpen en almaar kleiner worden.