Hoe ontstaat depressie?

Ik lees altijd in tijdschriften of in boeken over depressief, maar toch begrijp ik het niet echt. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je vraag? Wat begrijp je niet?

Antwoorden (10)

het opkroppen van emoties, je negatieve gevoelens te veel jouw leven laten sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenslag, vastzitten in werk of relatie, ziekte, vermoeidheid etc. Dit zijn basis zaken die aan het begin van een depressie staan.
Uiteindelijk worden er door de hersenen een bepaalde stof hierdoor niet meer aangemaakt waardoor je het "in de put zitten" gevoel permanent hebt/ervaart. Dit brengt negatieve gevoelens met zich mee en je gaat doem denken. Je komt in een neerwaartse negatieve spiraal met het gevolg dat niet meer goed is voor je gevoel. Vindt je geen hulp dan kan het leiden tot ernstige gedrag-stoornissen met soms zelfmoord tot gevolg.

Een antidepressiva kan een start zijn om te stabiliseren en als je ook therapieën gaat volgen kun je er vaak weer bovenop komen. Wel blijft de kans groter bij deze mensen dat ze weer eens terug vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan veel verschillende oorzaken hebben. ik zelf zou zeggen dat het komt door onverwerkte negatieve (angst/verdriet/pijn voornamelijk) emoties uit je verleden. Daardoor blokkeert je "systeem" op een gegeven moment. Je emoties kunnen zo niet meer vrij bewegen en stagneren dan. Met als gevolg dat je dus zowel innerlijk als in het dagelijkse leven tot stilstand komt.
In de psychologie zeggen ze ook wel dat het puur genetisch bepaald kan zijn. Een gebrek aan serotonine (het stofje in het hersenen wat een geluksgevoel geeft). In dat geval zou het dan ook zonder oorzaak kunnen zijn, behalve dat er erfelijke factoren meespelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve psychische oorzaken kan een depressie ook lichamelijke oorzaken hebben. Zoals bv hypothyreoïdie een traag werkende schildklier, maar ook de ziekte van Parkinson kan een depressie veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders.!
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/28/330/Oorzaken-van-depressie.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel uiteenlopend. Een trauma uit de jeugd kan een begin zijn, maar meestal ontstaat een depressie door het gevoel dat men "er niet toe doet", doordat je het gevoel van weinig invloed op je omgeving of doordat de doelen die je jezelf minimaal hebt gesteld niet hebt gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Depressie is naar binnen gekeerde boosheid/woede. Als je keer op keer passief blijft als je boos wordt en niks doet met je boosheid gaat dat je denken op een negatieve manier beinvloeden. Je gaat je minder levend voelen.
Je gaat je meer levend voelen door over elke situatie een beslissing te nemen. En dan kan je kiezen tussen een constructieve beslissing (door assertief te zijn (win/win)) of een destructieve (door aggressief te zijn (win/lose))
En elke beslissing is beter dan helemaal geen beslissing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Depressie kan ontstaan doordat je een slechte jeugd hebt gehad, of omdat je teveel van jezelf vraagt.
Door een moeilijke jeugd ontbreekt er vaak stabiliteit, waardoor je jezelf te snel overvraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil even de roes doorbreken en niet de psychologische kant, maar de psychiatrische kant bespreken van het fenomeen "depressie"

Volgens de DSM 4 (DE psychiatrische bijbel) is depressie een ziekte die patienten compleet kan verlammen in het dagelijks leven. Patienten hebben een constant slecht humeur, zijn insomnisch en lethargisch, kunnen zeflmoord ideeën hebben en hebben een gevoel van minderwaardigheid en schuld naar de omgeving. Er is een hoge mate van co-morbiditeit met ADHD, autisme en vooral psychoses en schizofrenie.

Volgens de WHO (World Health Organisation) is MDD (Major depressive Disorder) op dit moment nummer 3 van de wereld qua ziektes die de mens beinvloedt en schaadt. Hier is nog een stijgende lijn in de komende decennia te verwachten.

Volgens recent wetenschappelijk onderzoek met hersenscans en het meten van concentraties neurotransmitters in de hersenen (de moleculen waarmee je hersencellen met elkaar communiceren), is serotonine een grote boosdoener in de ziekte depressie. Ja, ziekte. Het is nu officieel dat veranderingen in de hersenen ten grondslag liggen aan de symptomen die bij depressie horen. Dat maakt dat een groot deel van het mysterie en de sluier rond depressie aan het wegtrekken is.

Waarom en hoe serotonine verlaagd word in de hersenen, is nog niet duidelijk. Wel is het duidelijk met hersenonderzoek dat bepaalde gebieden in de hersenen, die specifiek essentieel zijn voor het creeren en het reguleren van emoties verstoord raken en niet meer werken zoals bij mensen zonder depressie. Na het verhogen van deze serotonine spiegels (waarop de meeste medicatie dan ook berust), kan een patient binnen enkele weken genezen van zijn depressie.

Op dit moment is het booming business en word er door nieuwe technieken veel onderzoek gedaan. De gouden standaard om depressie te diagnosticeren is nog altijd de anamnese (het gesprek). Daarin kunnen genoeg alarmsymptomen worden gevonden om tot een gedegen behandeling over te gaan. Wel is het wel degelijk zo dat trauma's en andere MLE (Major Life Events) een grote rol spelen in de ontstaansgeschiedenis van depressie.

In de hoop op deze manier duidelijke en relevante informatie te hebben gegeven, ga ik weer verder met het zoeken naar andere boeiende vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vreemd dit ook klinkt, koffie heeft veel invloed op depressie.