Waarom zie je op een röntgenfoto van bv je arm nooit de tafel die er onder zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De rontgenbuis wordt boven de arm geplaatst. De plaat eronder. De stralen uit de buis kunnen niet/slecht door de botten heen. Op die plaats wordt de plaat dus niet 'belicht'. De rest van de arm laat, net als het tafelblad, de stralen wel door. Op die plaatsen wordt de plaat dus wel 'belicht'. Omdat de rontgenfoto eigenlijk een rontgennegatief is, zijn licht en donker daar andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat er een plaat onder ligt waar geen röntgenstralen door heen gaan. Vroeger was dat lood, of dat nog zo is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een tafel de röntgenstraling niet weerkaatst en een bot wel. Dat is ook de reden dat je geen aderen, spieren etc. ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Röntgenstraling heeft belangrijke toepassingen in de geneeskunde, waarbij het medische nut voor de patiënt meestal ruimschoots opweegt tegen het geringe risico van stralingsschade. Beeldvorming ontstaat doordat de straling afhankelijk van de energie door de meeste zachte weefsels wordt doorgelaten, maar door vooral harder calciumhoudend weefsel wordt tegengehouden. Zo houdt bijvoorbeeld (bot) veel straling tegen maar kraakbeen veel minder tot geen. Sinds meer dan een eeuw kan daarom het skelet makkelijk met röntgenstraling worden afgebeeld."

Om iets op een röntgenfoto te kunnen zien moet het dus niet alleen hard zijn, maar ook calciumhoudend.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)