Mag ik natuurlijke olie in kleine flacons gieten en weer verkopen?

Ik werk in mijn schoonheidssalon met natuurlijke olie. Deze koop ik in in grootverpakking. Ik zou het graag overgieten in kleine flacons en dat verkopen. Maar mag dat van de wet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste salonverpakkingen zijn er ook in kleinere flesjes bedoeld voor doorverkoop aan de consument, doordat jij ze gebruikt en de klant het product voelt, zal de klant sneller overgaan tot koop, dan dat de klant zou doen als hij/zij het product in de winkel ziet.
Ga eens na bij je leverancier of ze ook verpakkingen verkopen voor de consument, dan is het product volgens de regels verpakt en krijg je geen problemen als de klant er, om wat voor reden dan ook, schade van ondervindt. Ook kun je meer winst halen uit een originele fles.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crea
Inderdaad.
Plus dat de producent het waarschijnlijk niet waardeert als je zijn product in anonieme/andere flesjes giet.
Daarnaast moeten ook de kleine flesjes voorzien zijn van een ingrediëntenlijst, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er de ballen verstand van, maar is het niet handig om de belastingdienst te vragen of je hier nog een aanslag van kan verwachten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je moet gewoon opgeven wat je eraan verdiend hebt. invullen bij je omzetbelasting op je biljet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk geef ik het aan bij de belasting. Maar het probleem met natuurlijke olie is dat de marge (inkoopprijs-verkoopprijs) te laag is. Maar dank voor uw antwoorden. Ik denk dat ik toch maar eens verder ga zoeken naar alternatieve merken incl verkoopformaatjes :-)

Het beste antwoord

Ben je schoonheidsspecialiste en verkoop je cosmeticaproducten in de schoonheidssalon waar je werkt, dan is het van groot belang uit te zoeken welke rol jij volgens de Cosmeticaverordening hebt.
Dit kan zijn:
Verantwoordelijk Persoon’ of
‘Distributeur’
Het onderscheid tussen die twee rollen is zeer belangrijk.
Een ‘Verantwoordelijk Persoon’ is iemand die in de EU cosmetica produceert (fabrikant), of opdracht daartoe geeft. Importeert jouw salon cosmeticaproducten van buiten de EU, dan ben je een zogenoemd ‘Importeur’ en daarmee ook verantwoordelijke persoon. In deze rollen moet je voldoen aan strenge eisen die in de
Cosmeticaverordeningstaan omschreven.
Schoonheidsspecialisten die zelf via internet producten uit landen buiten Europa halen, zoals Afrika of Amerika, en dat hier verkopen aan hun klanten, zijn dus volgens de Cosmeticaverordening Verantwoordelijk Persoon. Ook iemand die iets verandert aan het product of het etiket (bijvoorbeeld sticker erop plakken, vertalingen uitgezonderd) wordt volgens de wet Verantwoordelijk Persoon en moet voldoen aan de Cosmeticaverordening.
Distributeur
Verkoopt jouw salon cosmeticaproducten die al in de EU op de markt zijn, dan ben je volgens de Cosmeticaverordening ‘Distributeur’. Voor jou geldt dan een beperkt aantal nieuwe regels en verplichtingen.
Als Distributeur ben je verantwoordelijk voor:
het controleren van het etiket: staan alle verplichte teksten en symbolen erop en in de juiste taal?
Zo niet, dan mag het product niet verkocht worden
veilige opslag en verwerking van je producten
samenwerking – indien nodig - met de autoriteiten van de lidstaten
Notificatie van producten, indien etiket wordt vertaald
Etikettering
Wat betreft etikettering van cosmetica gelden specifieke eisen waar de Verantwoordelijk Persoon aan moet voldoen.
Lees meer in de bron.

Bovendien is het commercieel aantrekkelijker een origineel product te verkopen, dan een overgegoten product. Salonverpakkingen zijn veelal bedoeld om de consument kennis te laten maken met het product en op deze wijze de verkoop te stimuleren.
Mocht je dit overgieten toch overwegen neem dan contact op met je leverancier, om problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Prima antwoord! Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het duidelijke verhaal! Ik zoek door naar een goed merk voor de verkoop!