Als je minder dode huidcellen op je hebt zitten, zal je huid eerder aangetast worden door lichtstralen van de zonnebank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je je beschermt met een goede zonnebrandcreme kan het niet zoveel kwaad. Het ligt er trouwens aan wat voor huidtype je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me echt de verkeerde volgorde.
Door het douchen gaan de porien wijd openstaan en om ze dan op een ferme dosis UBB te trakteren zorgt voor extra uitdroging EN meer celbeschadiging omdat de
zoals eerdere beantwoorder terecht noemde, minder dode huidcellen de huid beschermen.
Het gebruik van een zonnevreme helpt dan maar beperkt.n goede aftersun en/of vochtinbrengende creme NA de tweede douche is echt aan te bevelen.
Ik kom net uit het noorden van Thailand, waar het nu midzomer is, daar is dan geen schaduw van je persoon om 12 uur, de zon staat dan recht boven je te loeien.
Je leert dan heel snel -desnoods door schade en schande- hoe belangrijk goede zonprotectie is.
Tevens doet het je beseffen dat het juist omgaan met UV licht een levensverlengende invloed heeft.
Thaise mensen worden gemiddeld niet oud, dat heeft deels met het zonlicht en hun vermeende resistentie
daartegen te maken.
Voldoende zonlicht om vit D in de huid aan te maken is wat je nodig hebt, al het meerdere maakt je wel bruiner maar niet gezonder.
Reeds bij 30+ ers aldaar zie je dat de huid leerachtig wordt, iets wat je bij blanke mensen vaak pas (ver) boven de 60 ziet.
Omdat de ozonlaag aldaar intact is, krijgen ze in verhouding minder schadelijke UV per lichtintensiteit te verduren dan onder de zonnebank, de energie die een zonnebank afgeeft is intenser dan de tropische zon en schadelijker van samenstelling.
Mijn vrouw en mijn vader hebben huidkanker, ze zijn beiden voorzichtig met zonlicht geweest.
Weest dus zeer voorzichtig en laat je beraden door een HUIDARTS, die geen belangen heeft in zonnebankcentra.
Helaas heeft onze overigens prima huisarts de vlekken op de huid van mijn vrouw verkeerd ingeschat en niet direct doorverwezen.
Omdat ik wel een goede inschatting gemaakt heb en vasthoudend geweest ben, heeft mijn vrouw OP TIJD medische zorg gehad en is ze nu bijna genezen.
Laat daarom regelmatig een vriend(in) je huid inspecteren op plaatsen waar je die niet zelf kunt zien en let vooral op veranderingen in huidplekjes.
Dit geldt in het bijzonder voor gebruikers van zonnebanken.
Creme's ed. verkleinen de kans op huidkanker misschien wat maar verhinderen dit NIET.