Tot 2 dagen na gebruik kan in de urine worden aangetoond dat je gerookt hebt.

COTININE
Nicotine wordt in het lichaam afgebroken tot cotinine. Cotinine heeft een halfwaarde tijd van 24 uur. Na die tijd zit de helft van de cotinine nog in je bloed. Cotinine is tot 2 dagen na het roken in de urine aantoonbaar. Als men zou willen nagaan of je gerookt hebt, wordt getest op cotinine.
Nicotine heeft een halfwaardetijd van een tot anderhalf uur. Na 6 uur is meeste nicotine verdwenen.
Erna55
8 jaar geleden
Niesje1973
8 jaar geleden
Dat had ik ook ergens gelezen maar ergens anders weer dit: De hoeveelheid cotinine in bloed kan tot een week na stoppen met roken nog de kritische grenswaarde (25 ng/ml) overschrijden en daling van cotinine in de urine tot onder de kritische grenswaarde (500 ng/ml) kan zelfs enkele weken duren. Nog lagere niveaus cotinine in bloed of urine zijn karakteristiek voor niet-rokers die zijn blootgesteld aan tabaksrook in hun omgeving. Zeer lage waarden worden gevonden in niet-rokers of ex-rokers die meerdere weken zijn gestopt. Bronnen:
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=355
Erna55
8 jaar geleden
Het lijkt tegenstrijdig.
De verklaring die ik kan vinden ligt in de hoeveelheid Cotinine. Door de halfwaardetijd zal een stevige roker langer boven de grenswaarden blijven dan iemand die minder rookt.
Ook " meeroken" is terug te vinden. Dat betekent dat iemand wel met roken geconfronteerd is, maar niet zelf gerookt heeft. De bron van jellinek is in principe heel betrouwbaar.
De vraag of cotinine nog aantoonbaar is in bloed is afhankelijk van de gebruikte test. Met een halfwaarde tijd van 24 uur reken er maar op dat het weken aantoonbaar is met de beste technieken.
Iets anders is het als je wilt weten of iemand gerookt heeft, dat onderscheid kun je na 3-4 dagen na de laatste sigaret niet meer maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niesje1973
8 jaar geleden
? Aan de ene kant zeg je dat het weken aantoonbaar is en aan de andere kant dat je na 3-4 dagen geen onderscheid meer kunt maken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt dat bij niet rokers en mee rokers ook een kleine hoeveelheid cotinine (tot 10 ng/ml) in bloed aanwezig en je bij een bepaald nivo niet meer met zekerheid kunt zeggen dat de gemeten hoeveelheid met zekerheid afkomstig moet zijn van roken
Niesje1973
8 jaar geleden
Aha. En hoe lang zou je dan gestopt moeten zijn zodat dat niet meer met zekerheid te zeggen is volgens jou?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de bron 3 tot 4 dagen bij 20 sigaretten per dag
Erna55
8 jaar geleden
Dus tot aan 2 dagen kun je aantonen dat iemand gerookt heeft.
Zie het antwoord van de Jellinek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna
Dat is te simpel, het is afhankelijk van het aantal sigaretten dat gerookt wordt.
Iemand die 1 tot 2 sigaretten per dag rookt is waarschijnlijk niet met zekerheid te onderscheiden van iemand die regelmatige in een rokerige ruimte verkeert.
Bij 2 tot 3 pakjes per dag zal na een week nog steeds de grens voor een bevestiging van roken overschreden worden.