Bestaat er een mogelijkheid om je menstrutie te 'regelen' zonder hormonen te slikken?

Ik slik nu de pil om mijn menstruatie te regelen.
Heb de pil niet nodig als anti-conceptie.
Er bestaan pillen voor het uitstellen/regelen van je menstruatie maar die bevatten ook hormonen.
Is er een alternatief?

Toegevoegd na 2 minuten:
menstruAtie....typ foutje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Het ligt eraan wat je precies bedoelt met 'regelen'.

Als dat is hoe zwaar je menstruatie is, kun je een hormoonhoudend spiraaltje (Mirena) overwegen. Dat geeft een fractie van de hormonen af die je door de pil binnenkrijgt, en laat je eigen cyclus (inclusief eisprong!) meestal intact. De werking als anticonceptie berust dan ook op andere principes dan bij de pil (voornamelijk het voorkomen van innesteling).

Prettige bijwerking van een Mirena-spiraal: bij de meeste vrouwen wordt de menstruatie véél lichter en van kortere duur, omdat het baarmoederslijmvlies gedurende de maand amper wordt opgebouwd. Je wordt echter niet regelmatiger van een Mirena.

Wel is zelfs een flinke groep vrouwen met een Mirena die überhaupt niet meer ongesteld wordt. Daar was ik er zelf één van, heerlijk, zes jaar geen prut gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, helaas, de enige manier om je menstruatie kunstmatig te regelen (dus met je hormomen te spelen) is door hormonen te gebruiken. De enige natuurlijke manier om je menstruatie uit te stellen is door een zwangerschap, maar ik neem maar voor het gemak aan dat je daar niet op uit bent.

De hoeveelheid hormonen in de pil is tegenwoordig echter minimaal, dus overstappen op een ander (hormoon)middel lijkt me ook niet echt heel noodzakelijk. Je kunt het eventueel bespreken met je huisarts, ook of het nog steeds noodzakelijk is je menstruatie kunstmatig te regelen. Er zal toch wel een reden zijn waarvoor je daar mee begonnen bent ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zwangerschap is geen alternatief:) die tijd heb ik gehad.
Zal idd eens langs de huisarts, voor die pillen waarmee je het eens kan uitstellen als dat wenselijk is, vakantie enzo.
bedankt +1
Alleen gedurende buitengewone stress stopt het lichaam met de normale menstruatie, alhoewel dan de stresshormonen de oorzaak zijn.
Ik denk dat er dus geen hormoonloze therapie bestaat om de menstruatie te regelen, op het spiraaltje met KOPERdraad na, dat is een ander soort spiraaltje waar Suzy het over heeft.
De vrijgekomen koperionen hebben dan invloed op het endometrium, waardoor evt. eicellen niet hechten
aan de baarmoederwand, ik heb begrepen dat daardoor de menstruatie in omvang en tijdsbestek dan ook anders kan gaan verlopen.
Verder is mij geen hormoonloze aanpak bekend die doet wat je graag wil.
Het hormoonspiraaltje schijnt wel met de minste hoeveelheid, minst schadelijke hormonen te werken mbt andere vormen van anticonceptie en kan verwijderd worden wanneer gewenst.
Dat is met varianten van de prikpil , zoals een staafje in je bovenarm die 5 jaar werkt, niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die mogelijkheid bestaat! Het klint gek, maar je hebt zelf invloed op de hormoonhuishouding in je eigen lichaam. Er zijn veel gevallen bekend van vrouwen die intensief met elkaar om gaan en hun cyclus gesynchonseerd hebben.
Hoe dit in het lichaam ingebouwde mechanisme precies werkt zijn de wetenschappers het nog niet over eens.

Mijn advies zou zijn om naar de huisarts te gaan en het probleem aan hem voor te leggen. En vergeet niet dat hormonen in lage dosis vaak niet schadelijk zijn, er is dus weinig rede om geen hormonen te nemen(mits dus in lage dosis). Succes ermee!