Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wordt tevorens van een operatie onder voledige verdoving de patient gewogen?

Over een tijdje moet ik onder narcose en ik heb mijn huidige gewicht opgegeven maar dit kan nog wel eens schommelen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Het zal geen 10 kilo verschil zijn toch? Anders meld je het even, mocht het echt flink anders zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee maar het zou wel 5 kg ongeveer kunnen zijn vroeg het me af omdat ze tijdens anesthesie afspraken mensen ook nog op een speciale stoel wegen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben meerdere malen geopereerd, geen van alle keren hebben ze, naar mijn weten, mijn opgegeven gewicht gecheckt, ook nooit voor de operatie gevraagd of daar veranderingen in waren. Weeg je de dag voor de operatie en als het verschil groot is, geef je het nog even door.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Normaliter wel. Dat is omdat het gewicht van groot belang is voor het vaststellen van de benodigde hoeveelheid van het gebruikte anasetheticum (verdovingsmiddel). Dat mag niet te weinig zijn, zodat de patient tijdens de operatie wakker kan worden of helemaal niet goed inslaapt, maar zeker ook niet teveel zodat de patient helemaal niet meer wakker wordt.
Een afwijking van een paar kilo is komt niet zo heel precies ; hoe groter het lichaam, hoe groter de eventuele afwijking mag zijn. Je gewicht is nooit helemaal vast, en kan bijvoorbeeld 's morgens en 's avonds al verschillen.

Als ze dus je gewicht vragen en je geeft een plausibel antwoord, (iets wat je in de weken voor de operatie woog bijvoorbeeld), is dat geen punt en kunnen ze daar vanuit gaan. Geef je een gewicht op dat duidelijk 5 tot 10 kilo meer of minder is dan ze inschatten, dan word je vaak toch alsnog gewogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ben nog nooit gewogen voor een operatie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding