Het werkzame bestanddeel van Sterilon is chloorhexidinedigluconaat. Deze giftige stof beschadigt het membraan van bacteriën waardoor deze dood gaan. Helaas doet die stof dat ook bij andere cellen en kan het zwellingen aan de slijmvliezen geven.

Daarom moet je, als je het in je oog krijgt, direct met veel water uitspoelen om de stof zoveel mogelijk te verdunnen en beschadiging van je oog te voorkomen. De stof blijft tot 6 uur werkzaam dus als het korter dan 6 uur geleden is dat je het in je ook kreeg dan kun je alsnog spoelen.

Daarnaast bestaat Sterilon uit water, alcohol, aceton en gluconolacton. Alcohol en aceton kunnen je hoornvlies beschadigen. Gluconolacton is een zuur, ook dat kan beschadigingen aan je hoornvlies/slijmvliezen geven.

Of het schade aan je ook heeft veroorzaakt kan ik hiervandaan niet beoordelen. Mocht je last krijgen van je oog (roodheid, tranen, slecht zien, pijn, drukkend/opgezet gevoel), ga dan direct naar de huisarts(enpost) en neem het flesje mee zodat ze kunnen zien wat je in je oog hebt gekregen.

Dus antwoord op je vraag, ja. Het is inderdaad erg als je Sterilon in je oog krijgt en je moet direct daarna goed spoelen met water. En bij voortdurende klachten medische hulp zoeken.