Niets, maar dan ook niets is 'goed' voor de gezondheid. Sommige zaken zijn minder slecht dan andere zaken.
Je kunt evengoed doorgaan van vitamines als van arsenicum. De zwaarste vergiften zijn eenvoudige eiwitten.
Ja caffeine vrije koffie is beter voor je lijf dan gewone coffie, omdat er geen caffeine in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdag drink ik met cafeine en s'avonds zonder want daar kun je beter op slapen.
Cafeine houd je wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat het drinken van cafeïnevrije koffie juist slecht is voor het hart.

Cafeïnevrije koffie blijkt de hoeveelheid schadelijke vetzuren in het bloed te verhogen, en daarmee het risico op hart- en vaatziektes te vergroten.

187 Amerikaanse proefpersonen dronken voor het onderzoek drie maanden lang gewone koffie, cafeïnevrije koffie of helemaal geen koffie. De proefpersonen kregen allemaal hetzelfde merk cafeïnevrije of gewone koffie, en eenzelfde koffiezetapparaat. Bovendien kregen ze instructies hoe ze op een gestandaardiseerde manier koffie moesten zetten.

Na drie maanden werd het bloed van de vrijwilligers onderzocht. De proefpersonen die cafeïnevrije koffie gedronken hadden, bleken na afloop meer vetzuren in hun bloed te hebben die geassocieerd worden met de schadelijke cholesterolvariant LDL, 8 tot 18 procent meer dan voor de proef.

Ook keken de onderzoekers naar de hoeveelheid ‘goed’ cholesterol in het bloed, HDL2. Een gewone kop koffie – zonder suiker en melk, weliswaar – had daar geen effect op. Cafeïnevrije koffie had echter een opmerkelijk effect: bij mensen met overg
ewicht – een bodymass-index van 25 of hoger – nam de hoeveelheid van het ‘goede’ HDL-2 cholesterol met de helft toe, bij mensen met een normaal gewicht nam het met 30 procent af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per defenitie is koffie, al dan niet met caffeïne, niet gezond.
Het drinken van koffie kan wel zorgen voor de aanmaak van bijvoorbeeld dopamine. Met mate (koffie) drinken en echt genieten van dat bakkie kan niet genoeg schaden om de aanmaak van dopamine teniet te doen.
Door er een van de schadelijke stoffen er uit te halen kun je niet de schadelijke werking van veel koffie ongedaan maken of zelfs gezond maken.
Net als met alcohol is de hoeveelheid die bepaald of het giftige uitwerkingen heeft of dat hetgeluksgevoel een stimulerende uitwerking heeft op een gezond leefpatroon.
Want het moet niet gaan over een nadelig iets maar meer over een patroon. Wanneer je 2 of drie kopjes koffie drink per dag en eens een keer 5 of 6 maar het is geen patroon, zelfs dan is er niets aan de hand. En als je 2 koppen koffie drinkt maar daarnaast nog 16 glazen alcohol plus 50 sigaretten 2 zakken chips, 2 Big Macs en je doet dat 30 jaar, dan laat zich raden welke kenmerken die persoon zal hebben.
Dus het hele patroon van bewegen, stressen, eten etc is van belang.
En caffeïne vrije koffie is niet gezond maar het drinken ervan is wel een vorm van bewust bezig zijn met wat je tot je neemt en dat zal op lange termijn zeker een positieve uitwerking op je totale gezondheid hebben.