Hoe krijg ik mijn mentruatie terug?

Ik ben nu al van het begin van de zomervakantie vegetarisch, en heb mijn menstruatie sindsdien niet meer gehad. Heeft iemand hier tips over of uitleg voor? Ik heb op het internet gezocht maar ik kan het maar niet vinden.
Alvast hartelijk bedankt!!!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga eens bij je huisarts langs.
Mijn gevoel zegt me dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je sinds die tijd ook geslachtsgemeenschap gehad?
jc54
7 jaar geleden
Was je vóór die tijd wél regelmatig ongesteld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om te weten of er een verband kan zijn tussen je voeding en je menstruatie zou je eerst mogen vertellen wat je nog wel eet.
Dan ben ik vooral benieuw wat je nog aan dierlijk vet binnen krijgt.
Amadea
7 jaar geleden
Geen dierlijk vet meer, neem ik aan. Anders ben je geen vegetariër. Maar er zijn toch goede plantaardige vervangers zoals olijf- en zonnebloemolie?
Erna55
7 jaar geleden
In volle melk, eieren en kaas zitten ook dierlijke vetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je niet vegatarisch maar eet je vegatarisch
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zou normaal gesproken geen logisch verband zijn tussen het overstappen op vegetarisch eten en het niet meer ongesteld worden. Vegetarisch eten levert normaal gesproken geen problemen op: het is prima mogelijk om geen vlees en vis te eten en gewoon gezond te blijven (sterker nog, vegetariërs zijn over het algemeen gezonder dan vleeseters). En het is ook echt niet zo moeilijk dat je precies bij zou moeten houden wat je eet om geen tekorten te ontwikkelen. Bij veganistisch eten is moet je echt gaan opletten en zorgen dat je wat kennis van zaken hebt, maar vegetarische voeding zou er niet toe moeten leiden dat je ineens niet meer ongesteld wordt. Ik zou dus zeggen dat er óf een andere oorzaak moet zijn, óf dat je echt een onvolwaardige voeding binnen hebt gekregen de laatste maanden. Want er is natuurlijk wél een verband tussen amenorroe (het uitblijven van de menstruatie) en ondervoeding, dus ik vraag me af wat je zoal eet en of je in die tijd ook bent afgevallen. In dat geval krijg je wellicht niet voldoende of niet voldoende gevarieerde voeding binnen. Maar als je menstruatie direct na de wijziging in je voedingspatroon stopte, lijkt dat me ook geen waarschijnlijke oorzaak: het duurt wel even voor je tekorten ontwikkelt, en de gevolgen daarvan duren vaak nog wat langer. Ik gok dus op een andere oorzaak, of een indirecte: je at daarvoor al niet voldoende en het is min of meer toeval dat je net op het moment dat je vlees en vis schrapte ook je menstruatie kwijtraakte, of er is iets heel anders aan de hand. Zonder de antwoorden op hier al gestelde vragen (of je daarvoor een regelmatige cyclus had, of je (onbeschermde) seks hebt gehad) is daar niet zo heel veel over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea: zonnebloemolie is een van de minder gezonde vetten. (door een overschot aan omega 6) @Lies12: Vegetariërs zijn gemiddeld gezonder omdat ze minder troep eten dan gemiddeld.
Dat zegt niks over of vegetariërs gezond zijn, enkel dat het slechter kan. Vergelijk ze met vleeseters die dat op een gezonde manier doen dan wordt het verhaal heel anders.

Antwoorden (1)

Al je vroeger een normale menstruatie had en nu niet meer, en er verder niets is veranderd behalve dat je vegetarisch bent gaan eten, is dat naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak.

Dit kan bijvoorbeeld liggen aan het feit dat je ondervoed bent. Niet ondervoed in de zin dat je te weinig grammen voedsel binnenkrijgt, of te weinig calorieën - maar wel ondervoed in de zin dat je van bepaalde belangrijke voedingsstoffen nu te weinig binnenkrijgt.

Vlees bevat nu eenmaal veel zeer nuttige voedingsstoffen, die in plantaardig voedsel veel schaarser zijn. Ook is de aminozuursamenstelling van van vlees anders dan die van plantaardig voedsel.

Kijk dus welke voedingsstoffen dat zouden kunnen zijn, en vul die aan.

Let er daarbij op dat je je informatie uit betrouwbare bronnen haalt. Ik ben zelf geen expert, dus ik kan je geen kant-en-klaar advies geven. Ik weet echter dat er vele niet-artsen rondlopen die zichzelf desondanks tot "expert" hebben benoemd. Zij blaten met veel poeha en zelfs zelfverzekerdheid allerlei onzin.

Het beste is, denk ik, een bezoek aan een diëtist. Die weet precies om welke verschillen het gaat, en die kan je ook adviseren hoe jij jouw huidige tekorten op een verantwoorde manier kunt aanvullen.

Succes!

Cryofiel
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
als ze eerst naar de huisarts gaat om een overige medische oorzaak uit te sluiten, kan ze daar een doorverwijzing naar een diëtist vragen.
Dan kun je vaak nog (een deel) vergoed krijgen via de zorgverzekering.
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede tip, Ritsuka! De huisarts kan inderdaad mogelijke andere oorzaken uitsluiten (of vinden natuurlijk, als die er toch zijn - ook al lijkt dat op dit moment niet waarschijnlijk, maar dat kan een huisarts natuurlijjk stukken beter beoordelen dan ik als onbekende via het Internet). En, aangenomen dat die andere oorzaak er niet is, inderdaad door naar de diëtist. Die weet tenminste *echt* waar het over gaat, in tegenstelling tot al die zelfbenoemde experts waar ik het in mijn antwoord al over had.