Ik ben nu voor het eerst een paar dagen ongesteld ik heb meteen tanmpons gebruikt eerst deed dat geen pijn maar nu doet het veel pijn. Hoe komt dit?

Ik ben dus voor het eerst ongesteld, al 5 dagen maar de eerste dag dat ik het echt was ging ik zwemmen dus heb ik een tampon gebruikt. Dat deed geen pijn maar nu krijg ik de tampon er helemaal niet zo ver als mijn hele vinger erin omdat het pijn doet. Hoe komt dit? Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk zat deze tampon toch net iets scheef. Probeer gewoon een nieuwe tampon. Die zou dan wel weer volledig erin moeten gaan en pijnvrij zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is je menstruatie bijna over, waardoor je vagina niet glad genoeg is. Gebruik de laatste dagen een dun maandverbandje.
Ritsuka
7 jaar geleden
probeer gewoon een maandverbandje nu. Tampon is meer voor de eerste, zwaardere dagen

Antwoorden (1)

Allereerst moet je altijd de kleinst mogelijke tampon gebruiken die nog voldoet voor de mate van bloedverlies, en tegen het einde van je menstruatie wordt het vaak minder. Als je voor het eerst een tampon gebruikte dan heb je waarschijnlijk een mini of normal gebruikt, en dan zijn er niet zo veel kleinere tampons. In dat geval kun je beter maandverband gebruiken, of je zou nog zo'n tampon met zacht laagje speciaal voor de laatste dagen van je menstruatie kunnen proberen. De vagina wordt droger als je minder bloed verliest, zodat er sneller irritatie kan ontstaan. Vandaar dat je tegen het einde van je menstruatie meestal een kleinere maat gebruikt.

Wat ook goed kan, is dat je gewoon nog niet zo geoefend bent in tampongebruik en dat het daarom de ene keer beter gaat dan de andere keer. Ik weet nog wel dat toen ik net begon met tampons, het soms in één keer goed ging zonder problemen, en soms bleef ik maar pijn houden en kreeg ik 'm met geen mogelijkheid op de goede plek. Uiteindelijk word je vanzelf pro, maar in het begin kan het gewoon soms lastig zijn. Als het pijn doet of irriteert, gebruik dan gewoon even geen tampon. Zodra de irritatie weg is kun je het opnieuw proberen. In dit geval is waarschijnlijk jouw menstruatie dan al voorbij. Geeft niets, maandverband werkt ook.

Omdat je beschrijft dat je hem er echt niet verder krijgt op den duur, zou het ook nog kunnen dat je cervix nu lager staat. De hoogte van je cervix (baarmoederhals, waarvan je de opening kunt voelen bovenin je vagina) kan nogal variëren gedurende je cyclus. Bij sommige vrouwen zakt hij omlaag tijdens de menstruatie, en bij anderen trekt hij juist naar boven. Je zou even met een vinger kunnen voelen hoe diep de baarmoedermond ligt: als je hem al voelt op een diepte van twee of zelfs één vingerkootje, dan heb je op dit moment amper ruimte voor een tampon. Een kleinere of in elk geval kortere (misschien even merken vergelijken?) tampon lukt dan misschien wél, maar bij sommige vrouwen komt de cervix op een bepaald moment in hun cyclus zo laag te staan, dat een tampon gewoon niet past.

Maar waar het ook precies aan ligt, het maakt niet eens zoveel uit: lukt het je niet om comfortabel een tampon te dragen, plaag jezelf dan niet langer en gebruik maandverband. Voor de langere termijn kun je indien nodig en gewenst eventueel op zoek naar een ander alternatief: er zijn bijvoorbeeld speciale menstruatiecups voor vrouwen met een lage cervix, en sommige sponsjes kunnen ook geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik kreeg gewone tampons ook nooit goed. Ik had veel baat bij aplicator tampons. Deze krijg je makkelijk in je vagina omdat de huls glad is. En je kan ze dieper inbrengen.