Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik koortslip heb kan ik dit dan ook overbrengen naar iemand die niet het virus bij zich draag?

Ik en mijn vriendinnen hadden het over koortslip. Stel nou ik heb koortslip en ik drink uit een beker en mijn andere vriendin, die niet het virus bij zich heeft, kan ze dan toch koortslip krijgen of kan dat niet omdat ze niet het virus bij zich draagt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat is iets wat je kunt doen. Je besmet iemand door het virus over te brengen op de ander.
Het virus zit in het vocht dat in de blaasjes van de koortslip zit. Als iemand anders in contact komt met dit vocht, kan deze persoon besmet raken met het virus. Dat kan bijvoorbeeld door te zoenen, maar ook door bestek of lippenbalsem te delen.
De kans op besmetting bestaat zodra de blaasjes ontstaan en openbarsten. Als de blaasjes zijn uitgedroogd en korstjes zijn gevormd, is de kans op besmetting voorbij.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Ja, zo breng je het juist over. Iemand die al besmet is, kun je het virus niet meer geven, die is al drager.
Als iemand drager is, komt het virus over het algemeen alleen tot uiting in periodes van stress en/of lage weerstand.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 08 mei 2019 15:07: tekst
Ritsuka
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding