Hoeveel verdient een fysiotherapeut gemiddeld op een behandeling?

En dan met name een fysio met een verbijzondering.
Ik snap dat dit van veel factoren afhankelijk is. Vandaar de vraag naar wat het gemiddeld (ongeveer) is.
Verdienen in de zin van "wat hou je er van over". Bruto omzet is gemakkelijk uit te rekenen.

Thecis
4 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Te weinig!
Een vriendin van mij is psychosomatisch
fysiotherapeut, met een eigen praktijk.
Ik schrik ervan wat zij maar per consult mag rekenen. Terwijl het consult altijd 1 op 1 is en ze een uur uittrekt.
Zelf ben ik leerkracht (van mij mogen fysiotherapeuten gaan staken).
Maar ja, aan te weinig heb je ook niks.

Antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf wat je met 'verdienen' bedoelt. Een 'reguliere zitting' kost rond de 30-32 euro; voor een vrijgevestigde fysiotherapeut is dat allemaal omzet/inkomen - medische zorg is vrijgesteld van BTW.
Van die omzet moet natuurlijk wel alles worden betaald; de huur van de behandelruimte, de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, nascholing, pensioenopbouw en daarnaast ook nog 'gewoon' inkomstenbelasting. Indicatief; een uurtarief van 60 euro en 1500 declarabele uren per jaar (dat is zeker geen slechte score) geeft 90.000 euro bruto omzet.
tinus1969
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 het ligt er maar aan welke kosten er nog af moeten huur, Stroom verwarming, onderhoud afschrijvingen, bewassing, studie kosten pensioen de belasting dus 90.000 bruto per jaar zegt nog helemaal niets
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
Ronron1212 heeft wel een punt. Bruto omzet zegt inderdaad weinig. Was dan ook netto bedoelt.
Daarbij zijn er weinig fysio's die 40 uur per week draaien. Met het bijkomende (administratieve) werk is dat bijna niet te doen.
Daarbij vroeg ik het voor een fysio met een verbijzondering. Niet voor een reguliere behandeling. @ronron1212
Vergeet niet de kosten van de beroepsgroep, verzekeringen, registratiegelden ;-)
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
Oh ja, een bedrag a 30 a 32 euro is een hoog bedrag voor een reguliere zitting. Ik denk dat dat een particulier tarief is òf een tarief voor een praktijk met maximale certificeringen (dus met compleet kwaliteitsmanagement systeem, als voorbeeld, hkz gecertificeerde praktijken betalen jaarlijks vele duizenden euro alleen maar om de hkz audit te mogen ontvangen...).
ronron1212
4 jaar geleden
@Thecis mijn lijstje met kosten is niet volledig er zijn zeker nog meer kosten dus de bruto omzet van 90.000 is echt niet erg hoog.