Mannen hebben de taak gehad om de familie te berschermen & te jagen. Hierbij heb je voordeel als je groter & sterker bent. De grootste mannen hadden daardoor
- Grotere levensduur
- Grotere kans te paren

Zo is het in de genen gekomen: Elke man die wat groter was, had een iets grotere kans om kinderen voort te brengen en zijn genen kwamen dus frequenter in de familie genenpool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens groeit onder invloed van hormonen en de gezondheidstoestand. De hypofyse, een klein orgaantje ter grootte van een erwt, is gelegen in de hersenen. Het produceert onder andere het groeihormoon (STH somatotroop hormoon of hGH humane groeihormoon). Dit hormoon heeft een stimulerende werking op de ontwikkeling van spierweefsel. Het STH stimuleert ook de lengtegroei doordat het de epifisaire schijven (groeischijven) in de pijpbeenderen activeert. Lengtegroei ontstaat vooral door het groeien van de lange pijpbeenderen in het lichaam zoals het bovenbeen (femur) en het onderbeen (scheenbeen - tibia). Natuurlijk groeit ook de ruggengraat in de lengte net als veel andere beenderen.
Naast STH spelen ook schildklierhormoon en geslachtshormoon een rol bij de groei. Schildklierhormoon draagt bij aan de groei en orgaanontwikkeling doordat dit hormoon de eiwitsynthese in de cellen bevordert. Bij mannen speelt het mannelijk geslachtshormoon testosteron een belangrijke rol bij het ontstaan een groeispurt in de puberteit. Testosteron heeft invloed op de botvorming en skeletrijping waardoor er een versnelde groei ontstaat.
Een kind groeit tot de puberteit zo'n 6 centimeter per jaar. In de puberteit kan dit zelfs wel zo'n 10 tot 12 centimeter per jaar zijn, deze fase wordt de groeispurt genoemd. Tijdens de puberteit treden ook verschillen op tussen jongens en meisjes. Bij jongens begint de puberteit meestal op de leeftijd van 11 of 12 jaar, bij meisjes meestal wat eerder bij 10 of 11 jaar. De totale puberteit duurt bij jongens meestal zo'n 4 jaar bij meisjes zo'n 3 jaar. Jongens ontwikkelen een grover beenderstelsel dan vrouwen, zij hebben meer spierweefsel en onderhuids minder vet. Bij jongens treedt de groeispurt in de eindfase van de puberteit op, bij meisjes juist in het begin van de puberteit. De meeste meisjes hebben rond hun eerste menstruatie het grootste deel van de lengtegroei al achter de rug. Daarnaast wordt bij meisjes het bekken breder en neemt de hoeveelheid lichaamsvet toe, waardoor de typische "zachte" vrouwelijke vorm ontstaat. Na de eerste menstruatie groeit een meisje nog slechts enkele centimeters. Bij jongens vindt de groeispurt dus later plaats en zij groeien langer en harder dan meisjes.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
bij een man moet je je veilig voelen.
veel vrouwen zouden nooit een man kiezen die korter is want dan lijkt het alksof j'ij z'n beschermvrouw bent
ja een man hoort langer te zijn