Ben nu onafgebroken al 7 maanden draaierig, kan het chronische hyperventilatie zijn?

Heb al verschillende artsen geraadpleegt alles ok maar kamp er wel 24h.per dag meee
Chris

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je met draaierigheid duizeligheid bedoelt, kan dat. Hyperventilatie is een verkeerde manier van ademhalen waarbij u te snel of te diep ademt zonder dat dit nodig is. Bij hyperventilatie kan men onderscheid maken tussen de acute hyperventilatieaanval en de chronische hyperventilatie. Een van de kenmerken van chronische hyperventilatie is duizeligheid. Bij chronische hyperventilatie bestaan er naast duizeligheid ook nog een aantal andere vervelende verschijnselen. De behandeling bestaat uit: inzicht geven in het ontstaan van hyperventilatie, herkenning en erkenning van het ontstaan en in stand houden van de klachten, adem- en ontspanningstherapie en haptonomie.
Maar er kunnen tientallen andere oorzaken van de duizeligheid zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duizeligheid

Duizeligheid wordt ervaren als een gevoel van onstabiliteit van de persoon zelf. Draaiduizeligheid is het ten onrechte ervaren van het in beweging zijn van de omgeving.
Als je dat bedoelt, kunnen de oorzaken bijvoorbeeld benigne paroxismale positieduizeligheid, neuritis vestibularis, de ziekte van Ménière en evenwichts-migraine (vestibulaire migraine) zijn.

Maar aangezien de artsen niets kunnen vinden, is het misschien ‘gewoon’ een ouderdomskwaal.
3 à 5 % van de (Belgische) bevolking heeft last van een licht gevoel in het hoofd en draaierigheid. Hoe ouder men wordt, hoe groter de kans op duizeligheid.
Je wordt duizelig wanneer de ogen, het evenwichtsorgaan in het oor en de receptoren in de spieren en gewrichten tegenstrijdige informatie naar de hersenen sturen over je lichaamsbeweging. De hersenen kunnen dan geen correct beeld meer vormen van de bewegingen die je maakt.
Dergelijke tegenstrijdige signalen kunnen ontstaan door natuurlijke slijtage van het binnenoor, verzwakking van de ogen, de spieren of het zenuwstelsel of als gevolg van nekklachten. Bloeddrukschommelingen, hartritmestoornissen of depressie kunnen ook een rol spelen in het ontstaan van draaierigheid.
Bovendien kan een verminderde doorbloeding een oorzaak zijn, omdat de hersenen zo informatie minder goed kunnen verwerken. Daarnaast kunnen verschillende geneesmiddelen duizeligheid of draaierigheid als bijwerking hebben.
SimonV