Kan je opnieuw griep krijgen als je 1 week geleden nog griep had?

Merk op: ik doel hier op griep, niet op Corona, want heb me laten testen destijds.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
ronron1212
2 jaar geleden
Griep ? dan heb je dus behoorlijk koorts gehad en niet alleen verkouden dus?
tinus1969
2 jaar geleden
Wet je zeker dat je echte griep ( influenza) had? Of had je ‘een griepje’, een verzamelnaam voor bovenste luchtweg infecties?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@ronron1212 Koortsig *gevoel*, niezen, koude rillingen, neusverkoudheid, hoest, schrale keel. Geen *gemeten* koorts.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@tinus1969 Niet zeker welke naam ik het officieel had moeten geven. Begrijp ik dat, als ik griep had, het niet zo snel opnieuw kan krijgen, maar als ik verhouden was of luchtweg infectie, ik dan alsnog een griep kan krijgen? En bij verkoudheid / luchtweginfectie ook? Dus 1x verkoudheid, dan na genezing directe kans op een volgende verkoudheid? Of is de afweer zo sterk geworden direct na de 'ziekte', dat dit niet kan.
tinus1969
2 jaar geleden
"Begrijp ik dat, als ik griep had, het niet zo snel opnieuw kan krijgen, maar als ik verhouden was of luchtweg infectie, ik dan alsnog een griep kan krijgen?"
Ja. Na infectie ben je alleen tegen dat specifieke virus beschermd.
Amadea
2 jaar geleden
Jij had duidelijk geen griep. Dus zou je het alsnog kunnen krijgen.

Antwoorden (1)

Theoretisch wel. Het infuenzavirus is er in verschillende subtypen, die ook weer in verschillende varianten voorkomen. Doordat deze varianten voortdurend veranderen, kun je steeds opnieuw griep krijgen.

Het kan ook zijn dat de eerste griep eigenlijk nog niet helemaal overwonnen was. Als je je ‘weer’ ziek voelt, kan je lichaam wat restsymptomen vertonen van het oorspronkelijke virus.
SimonV