Wat is de reden dat abortus ooit legaal werd?

Oké sinds het verbod in bepaalde Amerikaanse staten en de pro-life acties begon ik mij enkele zaken af te vragen.

Eerst en vooral wat is de oorspronkelijke reden dat een abortus een medische ingreep werd?

Ik heb al wat opzoek werk gedaan maar nergens vind ik de oorspronkelijke officiële reden terug waardoor dit een legale medische ingreep werd.

een jaar geleden
1.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Wellicht omdat het al in de tijd van de Egyptenaren werd uitgevoerd.
De reden of het legaal was of niet was verschillend over de landen heen en in tijd.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-lange-geschiedenis-van-abortus
tinus1969
een jaar geleden
Wat voor soort antwoord zoek je? Abortus werd in Nederland (weer) legaal in 1984; nadat het in 1911 verboden werd. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Abortus_in_Nederland
In de VS was abortus sinds 1973 in het hele land legaal; https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roe_v._Wade
tinus1969
een jaar geleden
mbt je deelvraag: "Eerst en vooral wat is de oorspronkelijke reden dat een abortus een medische ingreep werd?" Abortus is toch altijd een medische ingreep geweest? Of niet? Wat bedoel je?

Antwoorden (2)

De aanleiding is de invoering van de anticonceptiepil. Die werd al snel veelvuldig gebruikt en dat leidde ertoe dat veel artsen voor het eerst werden geconfronteerd met problemen en mislukkingen rondom de anticonceptie en als gevolg daarvan ook met abortusverzoeken. Bij een onontkoombare noodsituatie was het medisch verantwoord om dit uit te voeren.

In de jaren veertig van de vorige eeuw zijn er in Nederland drie rechtszaken geweest waarbij de rechtbank erkende dat een ernstige bedreiging van de gezondheid van de vrouw reden kon zijn voor een abortus. Kort na de algemene aanvaarding van anticonceptie in 1962 begon de discussie over abortus. De artsen voelden zich er min of meer verantwoordelijk voor als de anticonceptie mislukt was. Waren er bijzondere omstandigheden, dan vond men dat de arts die dan abortus verrichtte niet strafbaar. Daarop kwam er een grote stroom vrouwen die ongewenst zwanger waren geraakt met een abortusverzoek, terwijl er geen goede selectiecriteria beschikbaar waren voor de ernst van de problemen van die vrouwen.

De wettelijke regeling bleef achter bij de praktijk. In 1976 nam de Tweede Kamer een wetsvoorstel aan, maar dat werd verworpen door de Eerste Kamer. In december 1980 haalde het volgende wetsvoorstel beide kamers en uiteindelijk in 1984 trad de Wet Afbreking Zwangerschap (WAZ) in werking, waarin de voorwaarden werden vastgelegd waaraan moest zijn voldaan om een abortus te mogen verrichten. Een moeizaam verkregen politiek compromis.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik vind dit een nogal medisch gekleurd artikel, dat de acceptatie van abortus niet plaatst in de bredere context van vrouwenemancipatie en 'baas in eigen buik'. https://www.canonvannederland.nl/nl/page/48417/baas-in-eigen-buik-volgens-de-dolle-mina-s-was-het-van-belang-dat-vrouwen-hee
Abortus is legaal geworden, omdat eeuwenlang abortus plaatsvond onder erbarmelijke omstandigheden, zowel in psychisch als in medisch opzicht. Vrouwen aborteerden zichzelf of zochten hun toevlucht tot abortus door medisch onbevoegden, Vandaar het streven naar legalisatie.
Abortus is sinds 1984 in Nederland een legale medische ingreep. De strafuitsluitingsgronden zijn:
1. De behandeling mag slechts worden verricht door een geneeskundige in een ziekenhuis of kliniek, waaraan vergunning is verleend.
2. Een wachttijd van vijf dagen vanaf de dag dat de vrouw de geneeskundige bezocht, moet in acht worden genomen.
Bron: Winkler Prins encyclopedie
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Antwoord dat niets verklaard. Waarom werd abortus in de jaren 60-80 acceptabel? Het antwoord: vrouwenemancipatie.