Helpt een koelvest echt tijdens het wandelen bij hitte?

Beste mensen,

Ik ben al wat ouder en wil zaterdag toch wandelen. Nu wil ik een koelvest aanschaffen. (te zien bij koelvest.nl ) Ik bedoel het blauwe lichtgewicht sportvest. Maar ik vraag me af of het werkelijk verkoeling geeft. Ik snap dat als je me een uur in de vriezen legt heb je 1 uur heel koel. Daar heb ik dan niks aan bij een wandeling van een hele dag. Mijn vraag is dus als je m alleen in het water ligt en daarna laat drogen zoals de site aangeeft zou ie dan wel helpen tegen hitte. MIsschien is hier iemand, die zoń ding kent en er meer van weet. Hopelijk

11 maanden geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja. Zo’n koelvest onttrekt warmte aan het lijf van de drager, en dat geeft het buitengewoon aangename gevoel dat je de warmte van een warme dag aan kunt!

In de jaren 2003 en 2004 werkte ik perioden buiten. Ik kan niet goed tegen hitte. Ik ben toen bij extreem warm weer gaan experimenteren met een leeggemaakt sprayflesje met sproeikop met vernevelingsstand (van een schoonmaakmiddel). Een plantenspuit werkt ook. Als het buiten hopeloos heet was vernevelde ik elk kwartier of zo een heel klein beetje water (ongekoeld, en meestal allang lauw!) op het relatief dikke donkerblauw T-shirt dat ik van mijn uitzendbureau bij een bepaald buitenwerk moest dragen. Dan werd de buitenkant van dat fabrieksnieuwe T-shirt lichtjes vochtig (je zag de neveldruppeltjes op de haartjes van de stof zitten). In het warme weer gaan die druppeltjes verdampen, maar dat kost verdampingswarmte, die aan de stof wordt onttrokken. Effect is dat het shirt een koele laag op je huid wordt, die warmte uit je lijf afvoert. Je hoeft het niet echt nat te spuiten.
Het flesje water stak ik onder mijn riem; door de spuitkop met knijpgreep bleef het hangen. In de nevelstand kun je zelfs je rug nog een beetje bevochtigen als je de wind mee hebt.

Ik begrijp dat het hydrogel vest een soortgelijk effect bereikt, maar dan zonder dat je jezelf elk kwartier even staat te benevelen!
Ik raad je aan eventueel eerst een keer mijn methode te proberen; dat zal je overtuigen dat je met een slim uitgekiend vochtverdampend hydrogel vest je echt lekker kunt voelen terwijl de mensen om je heen het veel zwaarder te verduren hebben!

Het werkt schitterend bij warm weer met droge lucht zoals deze dagen. Wat wind maakt het effect nog sterker.
Je zult wel merken dat het bij zeer klam weer met helemaal geen wind wat minder effect heeft. Maar de benodigde luchtstroom maak je dan al wandelend zelf, en te allen tijde zul je je véél beter voelen dan de mensen om je heen.
Toegevoegd op 5 juni 2023 21:41: afbeelding
Plaatje bij antwoord
11 maanden geleden
gonna
11 maanden geleden
Dankjewel voor je antwoord. Hier heb ik wat aan.