Wat kan je het best doen als je verbrand bent door het zon?

Als ik een uur of 5 onder het zon lig, verbrand ik heel erg..
En ik kan 3/4 dagen niet meer bewegen door de pijn..
Hoe kan ik de pijn verminderen? Heeft iemand misschien middeltjes voor brandende lichaam?
(Graag een recept die ik thuis kan maken)!

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik smeerde me om de half uur wel in met een zonnecreme, maar het heeft vorige zomer niet echt geholpen..

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik ben 2 dagen achterelkaar aan het zonnen geweest 1ste dag was ik niet zo erg verbrand, had ook geen pijn.
Dus ik dacht 2 dagen kan geen kwaad..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Als kind verbrandde ik ook wel zo erg (ja, heel slecht, maar de kennis van toen en de kennis van nu etc.) dus ik weet hoe het is. Als je zo erg verbrand bent, zijn de gebruikelijk tips niet meer van toepassing. Je hebt dan in feite serieuze brandwonden, niet zomaar wat rode en gevoelige huid, dus moet je je huid ook behandelen zoals je brandwonden zou behandelen.

Wat dat bijvoorbeeld betekent: *niet* gaan smeren met yoghurt e.d. Daarmee sluit je de huid af. Hetzelfde geldt voor veel aftersuns. Als je toch aftersun wilt gebruiken (wat ik me voor kan stellen, je huid kan ontzettend gaan trekken als je zo verbrand bent), let er dan op dat je niets gebruikt dat vettig is. Hoe minder vet, hoe beter. Liefst een gel, geen melk/lotion en zéker geen creme. De aloë veragel die hierboven genoemd wordt is geschikt (maar: gebruik die absoluut niet als bescherming tegen de zon, alleen als aftersun!)

Wat nu de meeste verlichting geeft, is de verbrande huid voorzichtig en langzaam koelen. Dat wil zeggen: veel en langdurig lauwe douches nemen. Je kunt ook koele (niet ijskoude) natte handdoeken op je huid leggen en vervangen zodra ze zijn opgewarmd. Spring niet onder een ijskoude douche en ga niet in de weer met ijsblokjes, dat is een te grote schok voor je systeem. Dat is trouwens ook al een reden om niet zo vanuit de koelkast yoghurt op je huid te smeren.

Verder kun je je lijf een handje helpen om zichzelf te genezen door het rustig aan te doen en gezond te leven: lichte gezonde maaltijden (dan hoeft je lijf geen energie te gebruiken om zwaar eten te verteren) en véél drinken. Vooral veel water, twee à drie liter op een dag. Let ook op dat je wat zout binnenkrijgt (overigens in het gemiddelde Nederlandse eetpatroon sowieso geen probleem).

Om dit trouwens de volgende keer te voorkomen: ga pas weer de zon in als je huid hélemaal genezen is, ga dan geen uren liggen bakken, blijf tussen 11.00 en 15.00 uit de zon en smeer je royaal in met een hoge factor: 30 minimaal. Als je normaal al 30 smeerde, weet je nu dat je een hogere factor nodig hebt, bijvoorbeeld 50.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Heb je geen after-sun in huis ?
gewone bodylotion wil ook nog wel eens wat verkoeling geven.

je moet ook niet zo lang aan 1 stuk onbeschermd in de zon gaan liggen. dat is echt veel te lang.
voorlopig maar even helemaal uit de zon weg blijven
13 jaar geleden
Maar waarom doe je dat dan? Afijn dat vraag je niet. Gekoelde komkommerschijfjes en yogurt helpt goed. Aftersun (ook effe in de koelkast doen) en je kunt van die ijszakjes erop leggen. Veel water drinken versneld het herstellen van de huid.
13 jaar geleden
yoghert of karnemelk trekken gelijk de brand eruit
maar 5 uur in de zon gaan liggen is niet echt verstandig

Toegevoegd na 4 minuten:
koelgel is ook goed
die bewaar je in de koelkast

Toegevoegd na 16 minuten:
Bij het behandelen van eerste graads brandwonden door de zon kan het slachtoffer onder een lauwe douche of in een lauw bad gaan. Gebruik geen zeep. Zeep droogt de huid verder uit. Ook natte doeken kunnen de pijn verlichten. Na het koelen kun je de huid insmeren met after-sun. Dit houd de huid vettig waardoor deze niet uit droogt. Het uitdrogen zorgt voor extra ongemak. Blijf uit de zon totdat de huid genezen is en smeer de huid in met een zonnebrand crème met een hoge beschermingsfactor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komkommer is DE oplossing. Ik ben eens giga verbrand onder een zonnebank. Bij wijze van grap kreeg ik van mijn college een komkommer: brand was er zomaar uit. Van vaseline hebben ze ook een fijne bodymilk (groene fles) die heel goed werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoghurt met citroensap werkt erg goed!
Ik verbrand al na 3 minuten en heb dit vaak moeten gebruiken.

Ik raad je trouwens af om 5 uur lang in de zon te liggen braden. Het kan schadelijk zijn voor je huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De echte 100% Aloë Vera gel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen... Zorg vooral in het begin van het seizoen dat je vaak korte tijd in de zon komt. Hierdoor wordt je al een beetje bruin, en verdraag je op die eerste warme dag in mei of juni de zon beter. Je kan ook 'voorbruinen' onder kunstmatig zonlicht....
Vooral in het voorseizoen verbranden veel mensen, omdat de zon wel veel kracht heeft (top van de zonkracht op of rond 21 juni) maar je bent nog nauwelijks bruin, en het is meestal nog zo koel dat je niet vanzelf de schaduw opzoekt op het heetst van de dag.... Gebruik ook een goede zonnecreme met hoge beschermingsfactor, vooral aan het begin van het seizoen.
Als je verbrand bent, NIET MEER in de zon! Ook niet als je maar licht verbrand bent. Tot het helemaal genezen is althans (gewoonlijk de derde of vierde dag.) Als het zo ver is, is er niets wat de genezing echt versnelt. Aftersun, komkommer, e.d. kunnen de symptomen heel aardig verlichten, maar genezing moet echt van binnenuit komen, en heeft heel gewoon zijn tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aftersun met wat HONING er doorheen.
In honing zitten stoffen die de huid sterk herstellen.
Ieder keer wat vers aanmaken en niet teveel honing, desnoods wat water toevoegen en mengen tot een dunne melkstructuur , zodat het zonder kracht op de huid gebracht kan worden. Resten NIET bewaren dus steeds vers aanmaken
Een katoenen pyjama aan en pogen te slapen, 's morgens lauw kort douchen en niet baden.
Daarna herhalen of bij sterke verbetering kun je met alleen aftersun doorgaan.
GEEN zonnebrand gebruiken, die is om schade te helpen voorkomen, niet on schade te herstellen.
Vermijdt de zon resoluut en pas op voor droge lucht.
Dit klinkt krankzinnig, totdat je het geprobeerd hebt, de honing heelt veel van de opgelopen schade, de inhibine en andere stoffen in honing komen nergens anders in voor.
DIT IS GEEN BROODJE AAPverhaal.
Bij gebrek aan aftersun kun je ook van alleen verdunden honing uitgaan.
De plakkerige troep moet je voor lief nemen, de winst is veel groter dan de ergernis.
Als kleding naderhand vastgeplakt zit, ga dan met pyjama en al onder de lauwe douche en trek die tijdens het douchen uit.
Daarna een zeer milde bodylotion (hypoallergeen) als de huid rustig is geworden.
Geef je huid enige tijd echt rust (en jezelf ook) en vermijd verdere verbranding.
Ik ben hier diep ingedoken omdat ik mijn dierbare vriend en zwager aan huidkanker verloren heb.
Hij was een zonaanbidder en is ver voor zijn tijd heengegaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Per behandeling van het hele lichaam een eetlepel zuivere honing (zonder hittebehandeling, anders zijn de essentiële enzymen vernietigd) ben ik vergeten te vermelden.
Samen met de aftersun milk redelijk kwistig opbrengen.
Meestal moet je rekenen op een deel honing, een deel aftersum en een deel water gemengd en dat opgebruiken.
De pyjama van katoen met lange mouwen en pyjamabroek dienen als spons en zorgt dat het een minder plakkerige boel wordt. Weest voorzichtig met omdraaien en uit bed stappen, anders trekt de plakboel aan de huid, dus bij het opstaan linea recta douchen met pyjama en al aan en tijdens het losweken de pyjama tijdens het douchen uittrekken zonder kracht op de huid los te laten.
Je hebt dan kans dat je zelfs niet gaat vervellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik eens Bepanthen Cooling Foam Spray, de spray koelt (kort maar prettig) en is makkelijker aan te brengen dan aftersun, het trekt snel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal heel goed bedoeld en waar, maar mijn ervaring is aloë vera gel 100% zowel voor tijdens en na het zonnen, ik heb zelf een heel gevoelige huid, al meerdere plekjes huidkanker weg laten halen, nooit zonder ingesmeerd te zijn met aloë vera in de zon gaan en ook nooit te lang, wij gebruiken het al ruim 20 jaar, met heel veel goede resultaten, puur natuur en het helpt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 uur in de zon liggen?
Jee dat is ook veel te lang . ten eerste moet je dat dus minder maken en ten 2 e als je heel erg verbrand bent leg je komkommer in plakjes op je huid. de hitte trekt dan in de komkommer.
en verder helpt misschien zo,n koel element uit de vriezer wat je in een handdoek wikkelt en op de zere plekken legt wel een beetje en voor de rest zul je helaas moeten wachten tot de pijn weg trekt want echt een verdovend middel ofzo wat je op de zere verbrande plaatsen kunt smeren is niet zomaar te koop bij de apotheek.
Er is wel een brandwonden creme te koop maar zelfs die neemt de pijn niet voor de volle 100% weg.