Waarom gebruiken we het woord 'halfbloedje'?

Als een kind een blanke en een gekleurde ouder heeft dan word het een halfbloedje genoemd. Dit woord klink zo negatief, half, alsof het maar voor de helft meetelt. Waarom niet de term dubbelbloed of mixbloed?

Toegevoegd na 7 uur:
Dit woord word nog regelmatig gebruikt. Ik hoor het wekelijks. (Ik erger me eraan en gebruik zelf dan direct het woord mixkindje)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (4)

Ik hoor die term eigenlijk nooit meer in het dagelijkse taalgebruik. Het stamt volgens mij uit vervlogen tijden, toen inderdaad het blanke ras als het enige normale, goede ras werd gezien, en alle mensen met gekleurde huid en andere uiterlijke gelaatskenmerken een soort 2e rangs-burgers waren, die er vooral voor waren om 'op te voeden' en te overheersen, zodat ze op een 'hoger' plan gebracht zouden kunnen worden.
Denk aan de slaventijd, de kolonialisatie, de Aboriginals, enz.

Kinderen die in die tijd ontstonden door verwerkt te zijn door een blanke bij een oorspronkelijke bewoonster van het land, waren dus 'maar' voor de helft blank, 'maar' voor de helft behorend tot het superieure blanke ras. Dat ze in die tijd nergens bijhoorden (niet bij het ras van de moeder, en niet bij dat van de vader...) gaf vaak enorme problemen.
Vooral slavenbloed in je aderen, al was het nóg zo verdund na een paar generaties mixen met steeds meer blank bloed, maakte, dat je in bijv. de zuidelijke staten van Amerika absoluut niet geaccepteerd werd.
Enige uitzondering waren de octoroons van New Orleans, die wel enig aanzien genoten.

Ik zie ook liever de term mixkindje dan halfbloedje, om precies dezelfde reden als jij, die ik ook zo aanvoel - half-goed, half-meetellend, en dus echt denigrerend...
Vooral ook, omdat er (bijna) niemand voor 100 % van één land afkomstig is, als je de stambomen terugvervolgt - er is door de eeuwen heen al heel wat gemengd, door de oorlogen in de middeleeuwen, door de zeelieden op de ontdekkingsreizen, enz enz.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb 'halfbloedje' ook nog even gegoogled, en in de 'straatspeak' schijnt het dus weer actueel gebruikt te worden, evenals in de sexindustrie (halfbloedjes zijn pas écht geil...verboden, exotische vruchten...). Maar nooit op een positieve manier, dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk gebruiken we het woord halfbloedje niet (meer).
Het komt uit een racistisch verleden, Wordt vrijwel alleen door blanken gebruikt.
Zij willen daarmee aangeven dat het kind voor de helft "blank bloed" heeft.
Maar elk kind heeft voor de volle 100 % menselijk bloed.
Hoe idioot en gevaarlijk dit onderscheid kan zijn leert de geschiedenis.
Je had Joden en half Joden aldus de Nazi's.
Dit is het duidelijkste voorbeeld dat ik kan geven op het gebied van rassenwaan en halfbloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk onzin, maar dat geldt alleen wetenschappelijk, je bloed is niet half en ook niet gemixt, de genen zijn afkomstig uit meerdere genen pools.

Om het nu meteen racistisch te noemen vindt ik wel erg politiek correct, en koppelen aan de nazi's vind ik eigenlijk gestoord.

Een woord is nier racistisch, de bedoelingen van de spreker kunnen dat alleen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, geen arts, maar als ik zeg 'ik wil onder geen voorwaarde met een neger(in) naar bed' dat wordt dat door de gehele meute als racistisch ervaren, terwijl het dat niet is. Zonder racistisch te zijn mag je toch niet op negers en/of negerinnenen vallen? De houding om bij het minste of geringste te spreken van racistisch of antisemitisch vind ik gestoord, daar hoef je geen arts voor te zijn. Jij hebt de oorlog net niet meegemaakt, ik wel. Jij praat dus anderen na over het gebeuren toen en daar.
het woord halfbloedje hoef niet negatief te zijn en dus hoeft het ook niet zo opgevat te worden. het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. ik ben zelf een "blanke" ouder met 2 halfbloedjes. en niks mis mee.
zijn 2 mooie kinderen en horen dat elke dag van iedereen die ze tegen komen en dus heeft het halfbloed zijn ook zijn positieve dingen.