Heb jij wel eens een placebo voorgeschreven gekregen?

Of heb je het zelf wel eens gehaald voor iemand of wel eens gegeven aan iemand?
Wat vind je van een placebo?

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, ik weet alleen niet wanneer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is toch zo dat als je een placebo krijgt je dit zelf niet weet? Anders heeft het volgens mij geen functie.

Aldus de dokter tegen de patiënt:
"kijk eens meneer hier heeft u 500mg paracetamol. Maar het werkt niet echt hoor, het is maar een placebo"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan toch zijn dat je het ontdekt oid?
Nee geen van beide, maar ik wist niet dat het een medicijn was, ik ken nml. een band die placebo heet :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het ooit gehad... precies ga ik hier niet uitleggen in welke situatie ik het heb gehad...
Maar achteraf werden we ingelicht en bij ons bleek de placebo dus geen "positieve" werking te hebben. Uiteindelijk kregen we dus wel echte medicijnen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een placebo werkt alleen als de gebruiker niet weet dat hij een placebo slikt. Het is de suggestie dat het een goed geneesmiddel is dat ervoor zorgt dat je geneest.
Een arts mag je echter in het dagelijks leven alleen een placebo voorschrijven als je daarvan op de hoogte bent, of toch in ieder geval weet dat de mogelijkheid bestaat dat je een placebo slikt (zoals bij wetenschappelijk onderzoek).
Ik heb wel eens overwogen om voor mijn kinderen placebo's te vragen omdat ze zo makkelijk om pijnstillers vroegen bij hoofd- of buikpijn. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal overgegaan en slikken ze nu haast niks meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja vroeger. Mijn moeder had de beste placebo's ter wereld: Drop.
Blauwe plek, huilend kind, dropje erop en pijn is weg. Idem voor alle schaafwonden en snijwondjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vroeger als ik kind kwam ik 10 minuten nadat ik in bed was gelegd naar beneden voor een slaappil, moeder lief pakte dat gelijk en ik ben 5 jaar in slaap gevallen op vitamine C.
later heb ik dit voortgezet bij mijn broertje, ik had inmiddels wel slaappillen omdat ik een postnatale depressie heb gehad, en heb hem weken lang witte vitamine pilletjes van mijn zoon megegeven hihi
werkte echt voor hem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna iedereen maakt wel eens gebruik van een placebo: hoestdrank. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de effectiviteit en deze bleek niet veel meer te zijn in vergelijking met een placebo (uitgezonderd codeine).

De meeste mensen gaan een hoestdrank halen als ze 2-3 dagen aan het hoesten zijn. Maar een 'gewone' hoest gaan meestal binnen 5 dagen ook vanzelf over.