Epstein Barr virus is de veroorzaker van de ziekte van Pfeiffer.

Deze virus nestelt zich in de lever en veroorzaakt zo een infectie. Je lever is een zeer belangrijk orgaan in de metabolisme. Wanneer deze ontregelt is, dan voel je je behoorlijk moe en lusteloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Klierkoorts ofwel mononucleosis infectiosa, in Nederland bekender onder de naam ziekte van Pfeiffer, in het Engels ook wel kissing disease (kusziekte) genoemd, is een virale infectie door het Epstein-Barrvirus (EBV), een herpesvirus (Humaan Herpesvirus 4, HHV-4). De ziekte is in 1889 ontdekt door Emil Pfeiffer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een ziekte die ontstaat door een infectie waardoor je erg moe en lusteloos wordt.

Hier zijn geen medicijnen voor. Je moet afwachten totdat het voorbij is, wat soms wel maanden kan duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het "Epstein-Barr virus", een virus dat kan worden overgedragen door speeksel.

De meest bekende klachten van Pfeiffer zijn de moeheid en lusteloosheid. Maar andere, minder bekende, symptomen zijn koorts en keelpijn/keelontsteking (deze zijn er meestal in het eerste stadium).

De keelpijn en koorts houden meestal niet lang aan. Maar de moeheid en lusteloosheid gaan vaak langer mee. Ze kunnen weken, maanden en een enkele keer zelfs jaren aanhouden.

Om te ontdekken of je Pfeiffer hebt, kan je je bloed laten onderzoeken. Het virus laat zich namelijk in het bloed zien. Als je geen zin hebt om jezelf door een arts te laten onderzoeken, kan je eventueel ook een thuistest doen. Maar dat is natuurlijk nooit zo betrouwbaar als bij een arts langs gaan.

Uit resultaten heeft bijna 97% van alle mensen boven de 30 een Pfeifferincident meegemaakt. Alleen merkt een grote hoeveelheid van de mensen nog niet eens dat hij/zij geinfecteerd is.

Hopelijk weet je zo iets meer over de ziekte van Pfeiffer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen en jonge volwassenen die langere tijd erg moe zijn, kunnen soms de ziekte van Pfeiffer hebben. De ziekte wordt ook wel klierkoorts of 'kissing disease' (kusziekte) genoemd, omdat algemeen wordt aangenomen dat zij door mond-op-mondcontact via het speeksel van de ene mens op de andere overgaat. Het is een virusaandoening van het lymfsysteem, lever en milt, die vanzelf weer overgaat met voldoende rust. De oorzaak is het Epstein Barr-virus (een herpesvirus). Dit vermenigvuldigt zich in de witte bloedlichaampjes, waardoor het uiteindelijk de werking van het immuunsysteem schaadt.

De ziekte veroorzaakt een zware langdurige vermoeidheid. Het lijkt veel op griep doordat je last hebt van koorts, keelpijn, hoofdpijn. Typisch voor Pfeiffer zijn gezwollen lymfeklieren in hals, oksels en liezen, die na een dag of twee optreden. Je kunt ook geelzucht of een huiduitslag hebben die lijkt op rode hond met kleine, dikke, rode plekjes, en pijn in de borstkas, ademhalingsproblemen en hoesten. Meestal verdwijnen alle belangrijke symptomen na twee of drie weken, maar daarna zul je je nog minstens twee weken zwak voelen, futloos en misschien ook wat teneergeslagen. Bij de minste inspanning ben je al hevig vermoeid.

De ziekte gaat vanzelf over maar zorg wel dat je lange tijd rust houdt, met name in de eerste weken anders duurt herstel veel langer. Dat kan weken maar ook maanden zijn. Het herstel kan dus lang duren, vermoeidheid en gebrek aan energie kunnen maanden aanhouden. De ziekte komt het meest voor onder adolescenten. Wie de ziekte eenmaal heeft gehad, is er verder immuun voor. Een complicatie die Pfeiffer in heel enkele gevallen in de acute fase met zich meebrengt is een vergrote milt en mogelijk een beschadigde lever, die voor geelzucht zorgt.