Nalatigheid

Beste mensen,

Mijn 2de vraag deze avond, andere voor de zekerheid verwijderd. Dit keer gaat t over het volgende. Moest groot deel eruit halen vanwege max tekens.

Leverfuncties zijn slecht. (Geen idee hoe, drink geen alcohol), Heb een Vitamine D tekort (ben ook erg vaak moe), Als ik zo doorga heb ik over enkele jaren zo broze botten dat ik in een stoel moet zitten of misschien niet eens meer leef, ook was mijn normale cholesterol waarde te laag (snap dat eigenlijk niet zo goed, want ik ben dik, hoort die dan niet te hoog te zijn. Tussen 0.9 en 1.9 zat ik op 1.1)

Nu, zouden ze bij de GGZ dit doorsturen naar de dokter. Maar die was er natuurlijk niet, want die ging voor 2 weken op vakantie. Dus beetje kon die er niks aan doen. Maar, nu zou de dokter volgens de GGZ mij bellen en in mijn ogen horen dokters dan ook te doen, maar nu, 2 weken na zijn vakantie, moet ik t zelf doen.

Gezellig met mijn enorme bel angst. Moet dus 8 uur opstaan, want heb tot 10 uur om te bellen. Ook zo iets absurd. Een dokter hoort de hele dag telefonisch bespreekbaar te zijn.

Maar een dokter hoort toch in dit geval juist gelijk contact op te nemen en gelijk een vervolgonderzoek te starten? In plaats van te wachten en t eventueel sowieso af te schuiven op me gewicht in plaats van me uberhoud van die side effects af te helpen.

Dus is dit nalatigheid? Of is er wat misgegaan? Of begrijp ik dit verkeerd? TELL ME PLS!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Ik vind het eerder een klaagzang dan nalatigheid. Door vakantie is je eigen arts slecht te bereiken. Bij een spoedvraag is er een vervanger waar je overdag op spreekuur terecht kan.

En dat een dokter een beluur heeft is volkomen normaal. Het is een telefonisch spreekuur waarbij hij op dat moment patienten te woord kan staan. De rest van de tijd is hij bezig met spreekuur op de praktijk of bezoeken van patienten.

Als je nu al weet dat je vitaminetekort hebt en te dik bent kan je daar alvast wat aan gaan doen:

Haal bij de drogist vitamine D pillen en ge afvallen. Als je dokter terug is kan hij meteen het effect meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denkt dat er echt iets mis is, zul je toch echt zelf de stap naar de huisarts moeten wagen en vragen of die je bloed kan laten onderzoeken. Maak je tot die tijd niet te druk want dat is ook niet goed voor je.

Verder moet je natuurlijk zorgen dat je genoeg zonlicht krijgt, want dat is de allerbeste natuurlijke manier om je vitamine D op te peppen. Dus ga per dag een uurtje wandelen, ook als de zon niet schijnt en ook als je je niet zo lekker voelt.

Als je vitamine D-gebrek hebt kun je ook rustig zelf multivitaminen gaan slikken in de dosering die op het potje staat, en kijken of je jezelf daar beter bij voelt. Niet te veel slikken, want daar heeft je lijf niets aan.

Een huisarts hoeft niet de hele dag bereikbaar te zijn, die kan afspreken dat hij een aantal uren per dag telefonisch bereikbaar is en de rest van de dag gebruiken voor patiëntbezoeken en spreekuren, dus van nalatigheid is volgens mij geen sprake.

Kun je bij de GGZ wel goed je ei kwijt over de angst die je hebt over je gezondheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat je dat zonlicht ook nodig hebt om je humeur op peil te houden? Het klinkt mij in de oren alsof je bezig bent jezelf pleinvrees aan te praten. Bij de GGZ kun je ook aangeven dat je iemand nodig hebt die eens een wandelingetje met je maakt. Of probeer je moeder zo ver te krijgen! En zet een petje op tegen de migraine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, zonlicht is de nummer 1 en onvervangbare bron van vitamine D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere dag gaan wandelen.
Begin met een klein stukje.
Iedere dag een stukje verder.
Pet op tegen het licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon trouwens al vrijwel mijn hele leven in diverse grote steden, en ben echt nog NOOIT bestolen of bedreigd. Op klaarlichte dag gebeurt er sowieso weinig, en als je zorgt dat je binnen bent op tijden dat fatsoenlijke mensen op bed liggen, is er verhipte weinig om bang voor te zijn.
Als het om jouw gezondheid gaat, is er maar één die dat goed in de gaten moet houden, en dat ben jij zelf.
Als jij vind dat er actie ondernomen moet worden, dan ben jij degene die aan de bel moet trekken en niet afwachten tot die bel vanzelf beweegt of iemand anders er aan trekt.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist. ""Ze"""doen zelden iets. ""Jij"" moet het doen.
Overgewicht en ondervoeding (tekorten aan bepaalde voedingsstoffen) kunnen verrassend goed samengaan.
Een te hoog verkeerd cholesterolgehalte door verzadigd vet, gecombineerd met een te laag goed cholesterolgehalte door te weinig gezonde vetzuren zoals uit vis en noten en vitamine D (zonlicht en eveneens gezonde vetten) is helemaal niet zo een uitzondering.

Natuurlijk kan er ook een lichamelijke oorzaak aan ten grondslag liggen, en daar zal zeker naar gekeken moeten worden.

Nalatigheid vind ik een groot woord, behalve dat je wellicht zelf enige nalatigheid verweten kan worden aangaande het omgaan met je gezondheid. (Ik mag het zeggen ; ik ben net zo dom geweest en zit nu ook met de gebakken peren). Het enige dat je echt zelf kunt doen is het heft in eigen hand nemen en je leefstijl verbeteren. Anders heb je straks naast je leverproblemen ook nog suikerziekte en problemen met je hart en bloedvaten, en ben je nog verder van huis.

Met bel-angst hebben dokters natuurlijk neit zo veel te maken ; ik ben er ook geen fan van, maar nu en dan moet het gewoon gebeuren. En vind je bellen echt te eng, ga dan gewoon langs om een afspraak te maken.

Maar er is geen enkele dokter of instantie in dit land verantwoordelijk voor hoe jij zelf met je gezondheid omgaat, en uiteraard hoeft er ook niemand actief achter jou gezondheidszorg aan te lopen ; ook dat wordt je geacht gewoon zelf te doen. Een dokter die zelf belt heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, tenzij op nadrukkelijke afspraak met de arts zelf.

En als het gewicht de oorzaak is van zo ongeveer al je problemen , is het helemaal geen kwestie van 'me even van de neveneffecten af te helpen' . Zo zit de gezondheidszorg - gelukkig - nog even niet in mekaar in dit land. Je hebt zelf een grote verantwoordelijkheid in dit leven ; pak die eerst, dan kan de dokter daarna zien op welke punten hij je kan helpen en ondersteunen. Medicijnen en therapieen zijn geen vrijbrief om er maar lekker op los te kunnen leven en op kosten van de samenleving de schade een beetje te laten beperken, zodat jij zo lang mogelijk door kunt feesten.

Effe door de zure appel heenbijten dus, en in een goed gepsrek samen met de arts kijken welke dingen JIJ kunt oen, en welke hij kan doen om je daarbij te helpen en te ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel vrienden? (serieuze vraag)

Misschien dat je daar steun en ook hulp kan vinden/vragen.
Deze haten je niet en willen vast wel met je mee wandelen om zo je gezondheid op te krikken!

Heb je geen vrienden, plaats dan een contact advertentie (bijvoorbeeld op Marktplaats.nl), je bent echt niet de enige! Of ga vrijwilligerswerk doen, is echt goed voor je gevoel EN gezondheid. Je bent dan lekker in de weer en je vind dat ook gezelschap + vriendschap!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste herdersvriend,
Na je vraag goed gelezen te hebben, je reactie op antwoorden, maar ook je andere vraag (over huilen) gelezen te hebben, denk ik dat er bij jou heel veel psychische problemen spelen.

Als ik het goed lees kom je niet of nauwelijks buiten omdat je bang bent om bestolen te worden en dergelijke, heb je last van belangst, heb je moeite om je emoties te uiten, heb je angst voor je gezondheid.

Je bent 19, hartstikke jong. Dat is mooi, want je bent nu nog jong genoeg om er echt iets aan te doen!
Zoek een goede therapeut (geen genoegen nemen met iemand van het RIAGG, en zoek totdat je iemand vind waar het mee klikt!) en ga er tegenaan om je psychische problemen op te lossen.
Je zult er de rest van je leven plezier van hebben.

Ik wens je alle goeds en sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet echt naar buiten!!

Ik ben nog nooit van mijn hele leven bedreigd of bestolen,
dus dat is onzin.
Gewoon een stuk gaan wandelen, iedere dag.
Val je ook van af!
Word je veel gezonder van!

Jij zit met een slechte lichamelijke,
maar ook met een slechte geestelijke gezondheid.
Daar moet je echt iets aan doen, en dat kan
jij alleen zelf!

Die side-effects gaan vanzelf weg als je weer een goed gewicht hebt.

En als jouw eigen dokter terug is dan ga jij met die dokter eens goed praten over wat jij nodig hebt:
1] beweging, eventueel met hulp van een fysiotherapeut
2] angstbehandeling, met de hulp van een andere therapeut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisartsen ZIJN de hele dag bereikbaar. Als het spoedeisend is dan krijg je altijd te horen hoe je moet handelen. De huisarts meldt je aan voor een behandeling elders en jij maakt zelf een afspraak voor het tijdstip van een intake of iets dergelijks. Dat is toch niet zo vreemd? Geneeskundige behandelingen zijn, op enkele hoge uitzonderingen na, gebaseerd op adviezen waar jij gebruik van kunt maken of niet. Ben je het ergens niet mee eens dan kun je dat toch gewoon zeggen? En wat is er mis met om 8 uur opstaan? Ik sta iedere dag om 6 uur op. Als ik jou was zou ik maar eens iets gaan doen in plaats van je huisarts van alles te verwijten. Daar schiet je geen steek mee op.