Waarom moet er op bijv. haarverf wel een waarschuwing voor allergie staan, maar op veel andere producten niet?

Bijvoorbeeld op mijn dagcreme: daar staat niets op, hoewel er best veel producten inzitten waar je allergisch op kan reageren. Maar ook bijvoorbeeld op voeding, waarom is het daar niet wettelijk verplicht om erop te zetten "kan een allergische reactie veroorzaken", want, kan niet alles een allergische reactie veroorzaken?
De kans op een allergische reactie op PPD (haarverf) is 7%, maar de kans op een voedselovergevoeligheid (allergie + intolerantie) is 6% onder kinderen.
En de kans op een allergische reactie op huisstofmijt is 12,7%.

Ik ben trouwens niet van mening dat het op bijv. voedseletiketten moet staan hoor, maar snapt men zelf ook niet dat je voor haarver allergisch kan zijn? Ik snap het onderscheidt niet.

(procenten komen van rivm)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Op voedseletiketten staat wel altijd aangegeven: Allergie informatie: kan sporen van noten bevatten. (of andere producten)
Het is verplicht deze informatie op de verpakking te zetten.
13 jaar geleden
Omdat haarverf en vooral blonderen of bleken ontzettend pijn kan doen, en de gevolgen zijn brandblaren, en dat heel je haar dood is en je haren met grote plukken uitvallen. daarom als je je haar verft en het begint te prikken en te bijten acuut uitspoelen de verf en voor de zekerheid als je na het uitspoelen nog pijn hebt naar de huisarts gaan.