Hoe weet je of je nog van je partner houdt als liefdespartner of 'slechts' als vrienden? Hoe kom je hier uit?

Geen persoonlijke vraag by the way...maar een vriendin zit erg met deze kwestie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In de regel door daar áctief mee aan de slag te gaan.
Elke relatie kent een punt waarop je zo bekend bent met elkaar, zo vertrouwd, en als het gewone leven er tussendoor dan ook nog eens veel tijd in beslag neemt, wil je nog wel eens het risico lopen als broer en zus naast elkaar te gaan leven.
Daar is an sich niks mis mee, dat komt in de beste relaties voor (vooral als er (kleine) kinderen zijn. Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat je niet alleen pappa en mamma bent, maar ook man en vrouw. En dat betekent : tijd maken voor elkaar, samen dingen afspreken (niks mis met de agenda trekken als je beiden een druk leven hebt), af en toe samen er tussenuit en elkaar blijven verrassen en uitdagen. Anders loop je inderdaad het risico dat je op een gegeven moment alleen nog maar vrienden bent, en erger nog : dat risico loop je dan in ELKE relatie die je daarna nog krijgen zult. Zo kunnen sommige mensen in tien jaar wel vijf partners 'verlsijten' zonder ooit de 'ware' te ontmoeten ; gewoon, omdat ze stoppen zich voor elkaar in te spannen. En dat werkt niet.
En nee, geen ENKELE relatie is van dag één tot de diamanten bruiloft voortdurend automatisch spannend en leuk. Daar moet je ECHT allebei flink aan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een keer 2 weken elkaar niet zien doe tvaak wonderen. En een date met iemand anders ook.

Het zijn harde midellen, maar ze maken vaak duidelijk of je de persoon wel of niet extreem mist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefdes partner kunnen elkaar niet missen. Zijn blij en gelukkig als ze elkaar zien. Vrienden mis je niet dagelijks die zie je regelmatig en daar heb je geen liefdes gevoelens bij
ronron1212
13 jaar geleden
Hoe je weet of je nog van je partner houdt?

Ja, met elkaar praten én naar elkaar luisteren natuurlijk!

Negen van de tien paren komen bij een therapeut met het probleem: ‘Wij kunnen niet met elkaar praten’. Dat betekent echter niet dat zij niet met elkaar praten, maar het betekent dat de manier waarop zij met elkaar praten en naar elkaar luisteren, niet tot een goed resultaat leidt. Veel paren praten niet te weinig, maar te veel en met te weinig respect. Bij anderen dooft de liefde uit door zwijgen.
Te veel praten heeft al veel huwelijken kapotgemaakt, te veel zwijgen ook. Veel problemen ontstaan door verschillende verwachtingen en wensen, die wij niet echt van elkaar kennen of niet echt begrijpen. De enige succesvolle manier is: erover te praten. Maar dat lijkt nu juist onze zwakke plek te zijn. We weten goed te zeggen wat de partner moet doen en hoe hij dat moet doen, maar praten over onze eigen gevoelens en wat er in ons leeft vinden we moeilijk. Dat hebben we niet geleerd en daar zijn we bang voor, omdat we daardoor kwetsbaar worden. Toch luidt het advies: ‘Spreek met elkaar in zo’n openheid en eerlijkheid, met vertrouwen en respect, dat er van het misverstand of het conflict geen herinnering meer achterblijft’. Eerlijkheid en respect horen bij elkaar. Eerlijkheid zonder respect doet altijd pijn. De beste manier om eerlijkheid en respect te combineren, is het spreken over de sterke kanten en vooruitgang in je relatie of in wat je partner doet. (Citaat: Waar wacht je nog op? www.uitgeverij-anode.nl )

Als je een verzande relatie wil verbeteren zie je vaak dat de partner daar niet echt in geïnteresseerd is en kom je daar op eigen kracht (en zonder hulp van een relatiedeskundige) moeilijk uit.
Een relatie is een zaak voor twee personen. Eén van de twee kan die relatie ontwrichten. Eén van die twee kan voor verbetering zorgen! Je kan gaan, mopperen en met een verwijtende blik rondlopen e.d. en voor slachtoffer spelen. Maar je kan je partner niet dwingen iets te doen wat hij/zij niet wil. Je kunt een ander niet dwingen om zich te veranderen. Bovendien heb je wellicht zelf ook geen goed beeld van je eigen rol in de partnerschap. Iedereen die een relatie heeft die niet meer zo soepel verloopt moet erkennen dat voor het verbeteren daarvan, het belangrijkste is om zelf verantwoordelijkheid te nemen door eigen gedrag te veranderen.