Wat kun je doen om mensen los te maken van hun problemen?

Ik heb het idee dat mensen neigen om zichzelf een te maken met hun innerlijke strijdigheden. Daarnaast heb ik het zelf wel eens als heel prettig ervaren om een probleem te zien als iets waar je zelf niet aan vast zit. Hoe doe je zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

psycholoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je allereerst de problemen, of hun zorgen, niet voor andere mensen kunt oplossen. Je hebt tijd nodig om een probleem te laten rijpen en zo te kunnen verwerken. Desgevraagd kan je samen met die ander wel op een afstandje naar het probleem laten kijken. Dat werpt vaak een heel ander en positief licht op de zaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou of zelf, of een of andere instantie die problemen kunnen voorleggen en dan met betrokkenen die proberen op te lossen. Betrek altijd de betrokkenen er in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door te accepteren dat er een probleem is, er geen probleem van te maken dat er een probleem is! ben je er bewust van dat het probleem er is, en wanneer en waarom het steeds terugkomt. zo kun je er van een afstandje naar kijken. zonder oordeel, zonder jezelf teveel te bekritiseren.

daarnaast kun je je afvragen: is het over een jaar nog steeds een probleem? is het echt allemaal zo erg? relativeren dus.

door er met mensen over te praten werpt het vaak ook een ander licht.

en bedenk dit: iedereen heeft problemen, zijn eigen problemen. daarmee is ook beter alles te relativeren.

andere optie tenslotte: vraag je af: kan ik het nu oplossen? zoja, doe het. zonee, accepteer het. het klinkt simpeler dan het is. maar dan heb je een keuze en blijf je niet hangen in piekergedrag.

Toegevoegd na 4 minuten:
een probleem moet je de tijd geven, dat is vooral belangrijk, niet teveel focussen op een oplossing NU. vraag maar eens aan oude mensen.... uiteindelijk komt er voor alle problemen een oplossing. als je het maar de tijd geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik ouider ben geworden heb ik het antwoord gevonden. Voor simpele problemen kun je vaak nog wel eens iemand anders raadplegen. Maar kom je met grote problemen of gevoelens te zitten, dan is het net of je alleen op de wereld bent. Niet dat andere mensen je niet willen helpen, maar uiteindelijk ben je het altijd zelf die de problemen op moet lossen en wat nog belangrijker is Te Verwerken. Ik hoop overigens dat je weinig problemen op te lossen hebt in je leven.