Hoe kan ik afslanken na de menopauze?

nog nooit last gehad van mijn gewicht maar sinds ik mijn maandstonden niet meer heb kom ik elk jaar 5 kilo bij. ben nog niet dik maar als het zo verder gaat...
ik eet over het algemeen gezond en niet vet, doe zoveel mogelijk aan beweging etc... dus ik begrijp er niet veel van eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Afvallen in de overgang en menopauze is een behoorlijke opgave. Dit komt omdat er tijdens de overgang tal van veranderingen plaatsvinden in je lichaam. Over het algemeen wordt afvallen door deze veranderingen bemoeilijkt of in ieder geval niet vergemakkelijkt. De afname van het vrouwelijke hormoon oestrogeen is de voornaamste verandering tijdens de overgang die afvallen in de weg staat.

Oestrogeen is namelijk van grote invloed op de snelheid van de stofwisseling en de opslag van lichaamsvet. Na de menopauze heeft een vrouw veel minder oestrogeen in haar lichaam, waardoor de stofwisseling een stuk langzamer werkt, terwijl vet juist sneller en dieper in het lichaam wordt opgeslagen. Gewichtstoename en de overgang gaan dan ook vaak hand in hand.

Doorzettingsvermogen
Als je wilt afvallen tijdens de overgang en menopauze, zul je hard moeten werken. Er bestaat helaas geen wondermiddel of pil waardoor afvallen tijdens de overgang eenvoudiger wordt, dus een hoge dosis doorzettingsvermogen is een must. Hieronder lees je 3 tips die je op weg kunnen helpen bij het afvallen tijdens de overgang. Dit zijn tips die je wellicht eerder hebt gehoord, maar met name tijdens de menopauze zijn ze van groot belang om te kunnen afvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op deze link staan de tips voor afvallen in de menopauze:

http://www.gezondenzo.net/afvallen-in-overgang-menopauze/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de hormoonverandering kun je voor, tijdens en na de overgang best wel aankomen.
Het enige wat je daar tegen kunt doen is toch je levensstijl aanpassen.

1 vermindering van de calorieën inname.(Kleinere porties)
2 Minderen in vetten
3 verhogen van de fysieke inspanning, als je elke dag een half uur wandelt kom je al een heel eind.
Daarnaast lekker in beweging blijven zoals je al gewent was.

Toegevoegd na 28 minuten:
Eigen ervaring 56 jr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel, ik heb de drie tips gelezen en eerlijk gezegd geloof ik er niet veel van.Ik ben tien jaar geleden in de menopauze gekomen, ik was erg mager en sindsdien ben ik twee keer vijf kilo bijgekomen.Ik heb extreem veel lichaamsbeweging door mijn beroep, ik let op wat ik eet.Om echt af te vallen moet ik hongeren en dan nog gaat het traag en moeizaam
Maar o wee als je enkele weken geniet van de franse keuken, dan is er meteen drie kilo bijgekomen.Volgens mij zit het in de genen, niet zo meteen van je moeder, maar misschien van je grootmoeder, kijk maar eens goed rond in je familie.De natuur kan wreed zijn, en een echt antwoord is er niet vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hoeft het niet te geloven maar bij mij werkt het prima en ik ben 56 jr.
Ja, ik ken het probleem.
Het is vreselijk.
Ben je net in een leeftijd gekomen dat je eigenlijk onbezorgd zou moeten kunnen genieten,
krijg je dat!

Je mag bijna niks meer hebben.
1200 Kcal per dag is genoeg.
Ga maar eens tellen, dat is het enige wat inzicht geeft en kan helpen.

Dit is wel een leuke site om je daarbij te helpen.
http://valtaf.nl/

Het is gratis en je krijgt je eigen pagina's waar je overzichten kan bijhouden met wat je eet en wat je beweegt en je krijgt tips en je kunt er over praten met anderen.

Ik moet er ook weer eens naar toe !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na de menopauze verandert er veel aan je hormonen. Veel vrouwen maken de fout te weinig vet te eten, waardoor de stofwisseling en vetverbranding niet meer goed functioneren. Dus: slik goede voedingssupplementen, ben zuinig met koolhydraten, eet goede eiwitten en zorg dat je voldoende gezonde vetten tot je neemt.
Zorg voor voldoende beweging, minimaal half uur per dag en neem ook op tijd je ontspanning en slaap voldoende.