Soms krijg ik minder dan een sec. een 'bibber' door mijn lichaam. Wat is dit?

Het komt echt heel weinig voor en ik ken meer mensen die dit soms ook hebben dus ik maak me er geen zorgen over. Maar ik vraag me af waar die plotselinge bibber nu precies vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een passerende geest.
Kimath
13 jaar geleden
ik heb ook wel eens van die bibbers, maar weet ook niet waar het van komt.

Het beste antwoord

Ik heb dat ook wel eens. Is soms heel irritant, want dan schrik ik me rot ervan. Ik voel twee verschillende. Één voelt zenuw-gerelateerd, dus ik denk dat het niet meer is dan een soort hikje in het zenuwstelsel. Kleine storing in de prikkel overdracht. Zoals je thuis ook wel eens een hapering in het stroomnet kan hebben. De andere soort is echt een korte kou-bibber, dat is volgens mij een puur fysiologische reactie op het dalen van je lichaamstemperatuur om wat voor reden dan ook, moe, lage bloeddruk, etc. Kortom: ik denk aan iets simpels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat noemen ze ook wel een koude rilling.
bijna iedereen zal het herkennen en hebben dat ook maar de oorsprong ervan is mij niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'De bibber' is een belangrijk fysiologisch mechanisme om de lichaam temperatuur te verhogen. Het lichaam reageert op de temperatuurverhoging door constrictie van de bloedvaten, toename van de stofwisseling en je gaat rillen.
Je lichaam kan plotseling tot 3 graden 'opwarmen' en kost enorm veel energie waardoor je 'de bibber' krijgt. Geen zorgen hoor, is een normale menselijke reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een rilling van minder dan een seconde zal je niet opwarmen.
De bibber is normaal een samentrekking van spieren om warmte te produceren voor het lichaam. Kan samengaan met kippevel en dat de huidbeharing overeind komt. In de oertijd met meer lichaamsbeharing bleef daardoor de warmte beter op de huid hangen tussen de beharing. Een vogel die het koud heeft, zet zijn verenpakket ook uit. Het is een reactie op een oorzaak. Onderzoek wat die oorzaak is zoals vermoeidheid, honger, nervositeit, emotie en wat nog meer.