Wat gebeurt er precies met vitamine C in appelsap bij een milde pasteurisatie?

Ik denk dat alle vitamine C verdwijnt, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Appels zijn heel gezond, maar bevatten nauwelijks vitamine C. En in appelsap zit helemaal niets. Wat er niet of nauwelijks in zit, kan ook moeilijk verdwijnen. Of het nu precies die pasteurisatie is, of gewoon het hele productieproces weet ik niet.

Wel, dat als je vitamine C binnen wilt krijgen, je beter sinaasappelsap kunt drinken, en dat (milde) pasteurisatie vanzelfsprekend niet goed is voor het behoud van vitamine C. Je veronderstelling dat alle vitamine C verdwijnt lijkt mij dan ook correct.

Onderstaande link geeft veel meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met pasteurisatie of zelf sterilisatie verlies je inderdaad wel een deel van het vitamine C, maar zeker niet alles. Met een sterlisatie verlies je ongeveer 30% (afh. van het product waar het in zit), met pasteurisatie zal het minder zijn.
Verder zal je nog vitamine C verliezen tijdens de houdbaarheidsperiode, voornamelijk door inwerking van zuurstof.
13 jaar geleden
In appelsap zit nauwelijks vitamine C en milde pasteurisatie bestaat niet. Pasteurisatie is verhitten tot 72 graden en vervolgens snel afkoelen.
Jouw vraag is dus een vraag over een verschijnsel dat niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.food-info.net/nl/national/ww-appelsap.htm
daar lees ik dat er helemaal geen vitamine c in appelsap zit