Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er precies met vitamine C in appelsap bij een milde pasteurisatie?

Ik denk dat alle vitamine C verdwijnt, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Appels zijn heel gezond, maar bevatten nauwelijks vitamine C. En in appelsap zit helemaal niets. Wat er niet of nauwelijks in zit, kan ook moeilijk verdwijnen. Of het nu precies die pasteurisatie is, of gewoon het hele productieproces weet ik niet.

Wel, dat als je vitamine C binnen wilt krijgen, je beter sinaasappelsap kunt drinken, en dat (milde) pasteurisatie vanzelfsprekend niet goed is voor het behoud van vitamine C. Je veronderstelling dat alle vitamine C verdwijnt lijkt mij dan ook correct.

Onderstaande link geeft veel meer informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met pasteurisatie of zelf sterilisatie verlies je inderdaad wel een deel van het vitamine C, maar zeker niet alles. Met een sterlisatie verlies je ongeveer 30% (afh. van het product waar het in zit), met pasteurisatie zal het minder zijn.
Verder zal je nog vitamine C verliezen tijdens de houdbaarheidsperiode, voornamelijk door inwerking van zuurstof.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
In appelsap zit nauwelijks vitamine C en milde pasteurisatie bestaat niet. Pasteurisatie is verhitten tot 72 graden en vervolgens snel afkoelen.
Jouw vraag is dus een vraag over een verschijnsel dat niet bestaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.food-info.net/nl/national/ww-appelsap.htm
daar lees ik dat er helemaal geen vitamine c in appelsap zit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding