Als ik GV opstart en nog niet ben ingelogd, krijg ik advertenties te zien die speciaal op mijn woonplaats betrekking hebben. Hoe kan dat ?

Die advertenties zijn dan meestal in de vorm van een link naar een instelling of bedrijf in mijn woonplaats.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Goeie vraag! Ik wil het ook graag weten.
Ik zie het niet op GV maar wel op allerlei andere plekken op het internet, en verbaas me er ook over, hoe dat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een subvraag: Is het dan ook zo dat ze mijn huis aan kunnen wijzen op, bijvoorbeeld, Google Earth? Of gaat het hier alleen om de woonplaats?

Het beste antwoord

Als je GV opstart zonder in te loggen worden er advertenties van Google vertoond. Google gebruikt geolocatie van het IP adres om advertenties op maat te tonen. Die zijn relevanter voor iemand en worden minder snel als spam gezien.

Via IP geolocatie kan de adverteerder niet precies zien waar je woont, hoewel er behoorlijk specialistische software op de markt is om dit soort gegevens te verzamelen en bij te houden in een dynamische database.

Je precieze adresgegevens zijn wel gekoppeld aan je IP adres bij je provider (administratie), maar worden niet vrijgegeven door je provider. Dit valt onder de privacy wetgeving en er moeten redelijk zware juridische verzoeken zijn om deze gegevens vrij te geven aan bevoegde instanties.

Via Geolocatie kan een adverteerder wel zien bij welke provider het IP adres hoort en wat het contactpunt is. In feite is dat de router waarop je bent ingelogd bij de provider. Die staat meestal redelijk dichtbij en op die manier is het redelijk aannemelijk dat je in de buurt woont.

Als je in een grote stad woont, is het aannemelijk dat het contactpunt van de provider ook in dezelfde stad zit.

Overigens is het opslaan van geografische gegevens in een cookie naturlijk ook mogelijk en kan in combinatie worden gebruikt.

Geolocatie wordt ook op andere netwerken gebruikt, zoals het telefoonnetwerk. Je provider kan dan precies zien waar je inlogt en een SMS sturen, bijvoorbeeld als je in het buitenland zit. Dit is een andere vorm van geolocatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat die bedrijven waarschijnlijk een cookie op jouw pc hebben gezet een vorige keer zodat ze je pc herkennen, zonder jouw inlognaam
13 jaar geleden
Dit wordt gedaan met Geolocatie. Aan de hand van jouw IP-adres kan (vaak) met redelijke nauwkeurigheid bepaald worden waar jij je bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk rippen ze je IP adres daarmee kan je uitvogelen waar je woont en dus reclame op maat geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je locatie kunnen ze met je IP adres redelijk goed bepalen.
kijk maar eens op onderstaande site.

http://www.mijn-ip.net/ip_adres_zoeken.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaat je anonimiteit ;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he lache. voor hanson en andere natuurlijk ja als je anoniem wil blijven kan je de volgen de doen. je pc laptop enz. de deur uit doen.
geld persoonlijk bij de bank bediendehalen niet pinnen dus
telefoons ook de deur wijzen.
nergens je adres en naam doorgeven.
eigelijk ook je id kaart weg doen.
en zeker geen ov chipkaart nemen.
geen digitale tv nemen.
geen klanten kaarten nemen. weet niet zeker of het zo helemaal lukt maar volgens mijn kom je dan een heel eind. om anoniem te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@blondieu2
Ik zou als kluizenaar in een grot gaan leven. Anonimiteit ten top!